Hoppa till huvudinnehåll
Ledig lucka

Ha en paus efter bokning eller ta emot en bokning mitt i en annan bokning.

Uppdaterad för mer än 8 månader sedan

Funktionen Ledig lucka går att använda på olika sätt.


Skapa en paus efter bokning

Om ni behöver tid för städning eller på annat sätt behöver extra tid efter en bokning så vill ni använda Ledig lucka.


Om ni vill skapa en paus efter bokning så behöver ni lägga in Ledig lucka efter tjänstens sista grundtjänst.

När ni skapar eller redigerar en tjänst, gå till rubriken Grundinställningar och leta efter valet för Grundtjänst.

Se till att en grundtjänst är vald. Klicka sedan på grundtjänsten, så kan ni välja Lägg till ledig lucka.


Den lediga luckan kommer då att hamna efter grundtjänsten.

Längre ned på Ledig lucka så väljer ni hur lång den ska vara.

När tjänsten sparas så kommer den lediga luckan att skapa en paus efter bokning.


Ta emot en bokning mitt i en annan bokning

Ledig lucka går att använda för att skapa en bokningsbar tid mitt i en annan bokning.

I exemplet nedan bokar kunden en färgbehandling, och frisören vill kunna få in en bokning under tiden som färgen har verkningstid.

Tjänsten tar 90 min:

30 min är applicering

45 min är verkningstid, som ska läggas tillgänglig för bokning.

15 min styling.

Under Inställningar > Tjänster > Grundtjänster, se till så det finns Grundtjänster som du kan använda. Du kommer behöva minst två olika, med rätt momssats.
Du kan läsa mer om hur du skapar en grundtjänst här.

När ni sedan ställer in tjänsten så går ni till rubriken Grundinställningar och letar efter valet för Grundtjänst.

Se till att två grundtjänster är valda. Klicka sedan på den första grundtjänsten, så kan ni välja Lägg till ledig lucka.

Den lediga luckan lägger sig då mellan grundtjänsterna.

Om ni även vill ha en paus efter bokningar av denna tjänst så lägger ni till en ledig lucka efter den sista grundtjänsten.

Längre ned, just under där ni ställer in längden på Ledig lucka, så väljer ni Avancerade plats-, pris- och tidsinställningar.

Där ställer ni in hur lång varje grundtjänst och hur lång den lediga luckan ska vara.

Tiden för den lediga luckan blir då bokningsbar för andra när denna tjänst är bokad.


Ignorera Ledig lucka i slutet av dagen

Nu kan du ignorera "ledig lucka" i slutet av dagen.


Exempel:
Din tjänst är 60 minuter och har 15 minuter ledig lucka. Din dag slutar 18.00. Per standard börjar den sista bokningsbara tiden kl. 16.45.

Med denna inställning aktiverad kommer både 16.45 och 17.00 att visas som bokningsbara tider i slutet av din dag.

Gå till Inställningar i vänstermenyn och välj Användare. Klicka på personens namn och välj sedan Avancerade inställningar i den övre menyn.

Aktivera Ignorera ledig lucka vid slutet av dagen.

Fick du svar på din fråga?