Alla samlingar
Kunder
Kunder och kundregister
Kunder och kundregister

Hur kunder sparas och används i kundregistret.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

I denna artikel går vi igenom hur kunder och kundregistret fungerar.

Avsnitt i denna artikel:


Kundregister

Välj Kunder i den vänstra menyn för att komma till ert kundregister.

Kunderna sparas i ett kundregister som är gemensamt för hela kontot, d.v.s. att oavsett vilken plats (om ni har flera) eller användare som kunden har bokat hos, så kan ni hitta kunden i samma kundregister.

Kunder läggs per automatik till i kundregistret i samband med att bokningar skapas, men kan även skapas manuellt av er.

Om en bokning skapas av en befintlig kund så läggs bokningen in i det befintliga kundkortet.

Om ni inte vill att en viss användare ska ha åtkomst till hela kundregistret så kan ni ändra detta under Inställningar och fliken Användare. Välj Behörigheter och bocka i Får endast se egna kunder.

Där kan ni söka samt filtrera och sortera på olika uppgifter.

T.ex. kan ni kategorisera kunder för att efteråt kunna filtrera på just den kategorin om ni vill göra ett utskick.


Information i kundkort

Klickar man in på kundens namn inne på bokningen så visas kundkortet där ni hittar kundens uppgifter och historik.

Man kan även hitta dit via fliken Kunder i vänstermenyn där det går att söka upp kunden.


Till vänster ser ni kundens personuppgifter. I den övre menyn så kan ni välja att se bokningar, kassainslag, noteringar (för kassa, bokningar och kund), skickade meddelanden och ladda upp/se bilder.

Genom att klicka på knappen Ändra info så kan ni ändra uppgifterna, ställa in ifall kunden ska få utskick (påverkar ej bokningsmeddelanden), ställa in om kunden ska få bonus eller om kunden är spärrad från onlinebokningen.

Tänk på att det kan finnas flera versioner av samma kund om kunden har bokats med flera olika uppgifter eller om ni har valt att boka en kund som en ny kund, även om kunden redan finns i registret.

Kunder kan inte se informationen som finns sparat i kundkortet. Vid behov så kan ni skicka kundens information genom att välja Skicka och sedan GDPR-kundinfo inne i kundkortet.

PDF-filen innehåller kundens uppgifter samt redovisar vilka syften som uppgifterna kan komma att användas för.

Ni kan se hur denna ser ut om ni lägger in er själv som kund och skickar det till er själva.


Spärra kunder

Om ni har problem med en kund så kan ni blockera kunden från att boka hos er.
Ni kan dock fortfarande boka in kunden själva via kalendern.


Gå till fliken Kunder och sök fram kunden. Klicka på kunden och välj Ändra info.

Längre ned finns valet Kund spärrad från onlinebokning. Aktivera det och spara.

Tänk på:

  • Detta påverkar endast kundens e-postadress. Bokningar kan fortfarande göras i andra uppgifter.

  • Felmeddelande Ogiltig e-post visas för kunder som är spärrade från att boka. Var beredd på att kunden kan komma att kontakta er om detta, så spärra enbart kunden när det är absolut nödvändigt.


Skapa ett utskick till kunder

För att göra ett massutskick så börjar du med att gå till fliken Kunder.
Markera kunderna som du vill göra ett utskick till. Om du vill så kan du filtrera på kunder som har besökt en viss användare, eller hör till en viss kategori.

För att markera alla kunder så bockar du i rutan till vänster om rubriken Förnamn. Då markeras alla kunder på alla sidor i vald filtrering eller sökning.

Klicka på knappen Skicka och välj antingen SMS eller E-post.

SMS medför en extra kostnad, se mer inne på Admin > Abonnemang > Prislista.

Då får du upp redigeraren där du kan ställa in meddelandet. När du är klar så klickar du på Skicka.

Vill du skicka iväg ett testmail till t.ex. din egen e-postadress så kan du klicka på Skicka testmail, lägga in din egen e-postadress och välja Skicka. Du får då en förhandsvy över hur mailet kommer att se ut till dina kunder.

Tänk på:

  • Avsändarnamn för SMS ställs in under Inställningar->Platser->Klicka på platsen->Platsnamn i SMS.

  • Avsändare för e-post är en kombination av platsnamn och adress. Gå till Inställningar->Platser->Klicka på platsen->Se Platsnamn och Adress.

NYHET! Man kan nu skicka testmejl samtidigt som man skriver sitt massmejl. Klicka på Skicka testmejl och skriv in valfri mejladress för att direkt ta emot mejlet för att se hur det ser ut. Detta kan man göra så många gånger man önskar tills man är nöjd och sedan skicka iväg utskicket till dom kunder man tidigare valt.


Exportera kunder

Kunder kan enkelt exporteras, t.ex. om man vill nyttja en annan lösning för utskick eller om man vill uppdatera en intern databas.

Gå in på Kunder i den vänstra menyn.

Markera kunderna som du vill exportera. Om du vill så kan du filtrera på kunder som har besökt en viss användare, eller hör till en viss kategori.

För att markera alla kunder så bockar du i rutan till vänster om rubriken Förnamn. Då markeras alla kunder på alla sidor i vald filtrering eller sökning.

Klicka på knappen Exportera och välj Exportera som .csv.

Då får du välja vilken data som ska inkluderas samt hur uppgifterna i filen ska separeras.
Du kan även välja att skicka filen via e-post.


Fick du svar på din fråga?