I denna artikel går vi igenom hur kunder och kundregistret fungerar.
Avsnitt i denna artikel:
Kundregister
Välj Kunder i den vänstra menyn för att komma till ert kundregister.
Kunderna sparas i ett kundregister som är gemensamt för hela kontot, d.v.s. att oavsett vilken plats (om ni har flera) eller användare som kunden har bokat hos, så kan ni hitta kunden i samma kundregister.
Kunder läggs per automatik till i kundregistret i samband med att bokningar skapas, men kan även skapas manuellt av er.
Om en bokning skapas av en befintlig kund så läggs bokningen in i det befintliga kundkortet.
Om ni inte vill att en viss användare ska ha åtkomst till hela kundregistret så kan ni ändra detta under Inställningar och fliken Användare. Välj Behörigheter och bocka i Får endast se egna kunder.
Där kan ni söka samt filtrera och sortera på olika uppgifter.
T.ex. kan ni kategorisera kunder för att efteråt kunna filtrera på just den kategorin om ni vill göra ett utskick.
Information i kundkort
Klickar man in på kundens namn inne på bokningen så visas kundkortet där ni hittar kundens uppgifter och historik.
Man kan även hitta dit via fliken Kunder i vänstermenyn där det går att söka upp kunden.
Till vänster ser ni kundens personuppgifter. I den övre menyn så kan ni välja att se bokningar, kassainslag, noteringar (för kassa, bokningar och kund), skickade meddelanden och ladda upp/se bilder.
Genom att klicka på knappen Ändra info så kan ni ändra uppgifterna, ställa in ifall kunden ska få utskick (påverkar ej bokningsmeddelanden), ställa in om kunden ska få bonus eller om kunden är spärrad från onlinebokningen.
Tänk på att det kan finnas flera versioner av samma kund om kunden har bokats med flera olika uppgifter eller om ni har valt att boka en kund som en ny kund, även om kunden redan finns i registret.
Kunder kan inte se informationen som finns sparat i kundkortet. Vid behov så kan ni skicka kundens information genom att välja Skicka och sedan GDPR-kundinfo inne i kundkortet.
PDF-filen innehåller kundens uppgifter samt redovisar vilka syften som uppgifterna kan komma att användas för.
Ni kan se hur denna ser ut om ni lägger in er själv som kund och skickar det till er själva.
Du kan även lägga in företagsuppgifter på kunder i ditt kundregister.
Gå till Kunder, sök upp kunden och klicka in dig på kunden. Välj Ändra info. I den övre menyn så kan du sedan välja Företagsinformation och lägga in kundens företagsuppgifter där.
Om du inte ska ändra en befintlig kund så kan du skapa en ny kund när du står på "Kunder". Då väljer du bara Företagsinformation i den övre menyn när du skapar kunden.
När du fakturerar en kund så kan du välja att antingen fakturera kunden privat eller fakturera företaget.
Man kan bara ändra information
Spärra kunder
Om ni har problem med en kund så kan ni blockera kunden från att boka hos er.
Ni kan dock fortfarande boka in kunden själva via kalendern.
Gå till fliken Kunder och sök fram kunden. Klicka på kunden och välj Ändra info.
Längre ned finns valet Kund spärrad från onlinebokning. Aktivera det och spara.
Tänk på:
Detta påverkar endast kundens e-postadress. Bokningar kan fortfarande göras i andra uppgifter.
Felmeddelande Ogiltig e-post visas för kunder som är spärrade från att boka. Var beredd på att kunden kan komma att kontakta er om detta, så spärra enbart kunden när det är absolut nödvändigt.
Skapa ett utskick till kunder
För att göra ett massutskick så börjar du med att gå till fliken Kunder.
Markera kunderna som du vill göra ett utskick till. Om du vill göra ett speciellt urval av kunder så klicka på Filter och gör dom filtreringar du önskar.
Här kan du exempelvis välja alla kunder som någon gång bokat på en specifik användare eller plats, som har bokat en viss tjänst eller köpt en viss produkt eller som besökt eller ej besökt under en viss period. Du kan även kombinera flera filter tills du får exakt det urval du önskar.
För att markera alla kunder så bockar du i rutan till vänster om rubriken Förnamn. Då markeras alla kunder på alla sidor i vald filtrering eller sökning.
Klicka på knappen Skicka och välj antingen SMS eller E-post.
Då får du upp redigeraren där du kan ställa in meddelandet. När du är klar så klickar du på Skicka.
Vill du skicka iväg ett testmail till t.ex. din egen e-postadress så kan du klicka på Skicka testmail, lägga in din egen e-postadress och välja Skicka. Du får då en förhandsvy över hur mailet kommer att se ut till dina kunder.
Du kan se tidigare skickade meddelanden genom att gå till Admin och välja Utskickshistorik. Filterera på typ "Meddelande till kund" för att se utskick du gjort till kunder.
Tänk på:
SMS medför en extra kostnad, se mer inne på Admin > Abonnemang > Prislista.
E-postmeddelanden är kostnadsfria.
Avsändarnamn för SMS ställs in under Inställningar->Platser->Klicka på platsen->Platsnamn i SMS.
Avsändare för e-post är en kombination av platsnamn och adress. Gå till Inställningar->Platser->Klicka på platsen->Se Platsnamn och Adress.
När du gör ett utskick så får du en bekräftelse på hur många som utskicket kunde göras till. Om det antalet är färre än antalet kunder som du gjorde utskicket till så kan det bero på att vissa kunder inte har e-post, eller att de har avregistrerat sig ifrån dina utskick.
NYHETER!
Man kan nu skicka testmejl samtidigt som man skriver sitt massmejl. Klicka på Skicka testmejl och skriv in valfri mejladress för att direkt ta emot mejlet för att se hur det ser ut. Detta kan man göra så många gånger man önskar tills man är nöjd och sedan skicka iväg utskicket till dom kunder man tidigare valt.
Har man paketer Tillväxt kan man nu schemalägga ett massmejl. Skriv klart det mail du vill skicka vid ett senare tillfälle och klicka på Skicka senare och välj när du önskar att mejlet skickas.
Exportera kunder
Kunder kan enkelt exporteras, t.ex. om man vill nyttja en annan lösning för utskick eller om man vill uppdatera en intern databas.
Gå in på Kunder i den vänstra menyn.
Markera kunderna som du vill exportera. Om du vill så kan du filtrera på kunder som har besökt en viss användare, eller hör till en viss kategori.
För att markera alla kunder så bockar du i rutan till vänster om rubriken Förnamn. Då markeras alla kunder på alla sidor i vald filtrering eller sökning.
Klicka på knappen Exportera och välj Exportera som .csv.
Då får du välja vilken data som ska inkluderas samt hur uppgifterna i filen ska separeras.
Du kan även välja att skicka filen via e-post.
Filter
Kunder-vyn erbjuder även kraftfulla filtreringsmöjligeter när ni behöver hitta, göra massutskick, ta bort eller exportera vissa kunder.
Filtreringsmöjligheterna som finns är:
Kategori (Kan sättas på enskilda kunder eller om ni ber om det när Bokadirekts support hjälper att importera kunder)
Bokade tjänster
Övrig information (fritextfält i kundkorten)
Kön
Spärrade eller ej spärrade för utskick
Behandlad av användare (Om kunden har en bokning hos vald användare)
Behandlad på plats (Om kunden har en bokning på vald plats)
Besökshistorik (Besökt/ej besökt), där väljer du även en tidsperiod
Antal bokade tjänster
Har e-post/saknar e-post
Har telefon/saknar telefon
Gatuadress
Bokad online/ej bokad online
Födelsedag
Omsättning (Från och till värde), där väljer du även en tidsperiod
Återförsäljare (Om en kund med företagsinformation är markerad med "Är återförsäljare)
Köpta produkter
Bild (Om ni har laddat upp bilder på kundkortet)
Hitta dubbletter
Företag (Om kunden har företagsinformation)
Rensa inaktiva kunder
För att rensa inaktiva kunder så går du till Kunder i den vänstra menyn. Markera alla eller vissa kunder genom att markera checkrutorna längst till vänster. Klicka på "Fler val" och välj "Rensa inaktiva kunder +3 år).
Då rensas kunder som inte har haft bokningar de senaste 3 åren.
Tänk på:
Du kan bara ändra informationen på en kund åt gången.






