Bokadirekt i Stockholm AB ("Bokadirekt") har utvecklat en tjänst för bokning av tjänster och tillhörande affärsadministration ("Affärssystemet"). Affärssystemet (eller delar av detta) är tillgängligt för användning via Bokadirekts hemsida och mobilapplikationer ("Webbplatsen") och tillgång till Affärssystemet säljs i abonnemangsform (”Abonnemangstjänsten”) till juridisk eller fysisk person som säljer tjänster till konsumenter ("Kunden"). Bokadirekt och Kunden benämns nedan var för sig som "Part" och gemensamt som "Parterna".
Dessa allmänna villkor tillsammans med de policys som häri refereras till samt den kundbekräftelse och orderbekräftelse som tillsänds Kunden efter beställning av Abonnemangstjänsten utgör abonnemangsavtalet mellan Parterna ("Avtalet"). En fysisk person som accepterar Avtalet bekräftar genom accepten att han/hon har behörighet att ingå Avtalet för Kundens räkning.
Bokadirekt erbjuder vissa tilläggstjänster till Abonnemangstjänsten, för vilka särskilda villkor kan komma att tillämpas utöver dessa Allmänna Villkor.
1. Abonnemangstjänsten
1.1 Förmedlingstjänst
Abonnemangstjänsten är en förmedlingstjänst. Avtal om utförande av tjänster som träffas via Affärssystemet ingås mellan Kunden och dennes slutkund (”Konsument”). Bokadirekt utgör inte part till sådant avtal.
1.2 Orderbekräftelse och avtalsstart
Kunden kan beställa Abonnemangstjänsten via Webbplatsen. Genom att göra en beställning godkänner Kunden dessa Allmänna Villkor. Efter godkännande av Bokadirekt tillsänds Kunden en kontobekräftelse innehållandes inloggningsuppgifter och en orderbekräftelse via e-post. Av orderbekräftelsen framgår bl.a. Abonnemangsavgift (såsom definierats i punkt 1.5 (Avgifter) nedan), bindningstid samt en länk till Avtalet och villkor för eventuella ytterligare tjänster som Kunden beställer av Bokadirekt. Anmärkningar på orderbekräftelsen ska göras inom 7 (sju) dagar från det att orderbekräftelsen skickats till Kunden. Avtalsstart beräknas 7 (sju) dagar från det datum Kunden mottog orderbekräftelsen alternativt från det tidigare datum som Kunden började använda Affärssystemet.
1.3 Licens
Kunden erhåller en icke-exklusiv licens att använda Affärssystemet i enlighet med villkoren i detta Avtal. Kunden äger inte rätt att överlåta eller vidarelicensera Abonnemangstjänsten till tredje part utan Bokadirekts föregående skriftliga godkännande.
1.4 Äganderätt till Affärssystemet
Äganderätten till alla immateriella rättigheter hänförliga till Affärssystemet och tillbehörsprogram som inarbetats i Affärssystemet eller som används tillsammans med Affärssystemet, medföljande skriftligt material och samtliga exemplar av Affärssystemet, innehas av Bokadirekt ensam. Detsamma gäller eventuella anpassningar, såväl som nya moduler som Bokadirekt tar fram ensam, eller i samarbete med Kunden.
1.5 Avgifter
Kunden ska erlägga en avgift för Abonnemangstjänsten såsom framgår av orderbekräftelsen ("Abonnemangsavgiften"). Bokadirekt kan dock enligt eget gottfinnande erbjuda en avgiftsfri period. Eventuell Abonnemangsavgift och när sådan ska börja erläggas framgår av orderbekräftelsen. Oavsett om Abonnemangstjänsten är föremål för avgift eller inte ska detta Avtal reglera Kundens tillgång till Abonnemangstjänsten.
Abonnemangsavgiften beror på Kundens användning av Affärssystemet i enlighet av vad som framgår här (portal.bokadirekt.se/client/administration/subscription). Den faktiska Abonnemangsavgiften kan alltså variera från månad till månad.
Alla priser som anges är exklusive mervärdesskatt. Kunden ansvarar för mervärdesskatt, andra skatter och offentliga avgifter som utgår för Abonnemangstjänsten.
Bokadirekt har rätt att årligen genomföra en indexuppräkning av Abonnemangsavgiften baserat på förändringen i konsumentprisindex från juni föregående år till juni nuvarande år.
1.6 Betalningsvillkor
Betalning för Abonnemangstjänsten erläggs månadsvis i förskott. Kunden ska erlägga betalning senast 25 dagar efter mottagen faktura. Bokadirekt äger rätt att ta ut fakturavgift. Fakturavgiften framgår här (portal.bokadirekt.se/client/administration/subscription).
Betalning för eventuella tilläggstjänster, till exempel SMS, erläggs månadsvis i efterskott om inte annat särskilt anges i tillämpliga allmänna villkor för sådan tilläggstjänst.
Vid försenad betalning äger Bokadirekt rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen och lagstadgad påminnelseavgift.
1.7 Betalningsansvar
Kunden är betalningsansvarig för samtliga avgifter som följer av Avtalet. Om Avtalet tecknats för juridisk person, av någon som saknar behörighet att företräda den juridiska personen, åtar sig denne ett personligt betalningsansvar.
2. Bokadirekts åtagande och ansvar
2.1 Fackmannamässighet
Bokadirekt ska utföra Abonnemangstjänsten på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med tjänstebeskrivningen som nås här. Fel i Abonnemangstjänsten ska anses föreligga om Bokadirekt bryter mot denna punkt. Som fel anses dock inte fel som beror på att Kunden använt Abonnemanget på annat sätt än som är avsett eller i strid med Avtalet eller Bokadirekts instruktioner för Abonnemangstjänstens användning, eller andra fel hänförliga Kunden.
Tillgång till Affärssystemet är beroende av internetanslutning. Kunden kan komma att debiteras eventuella avgifter för internetanvändning av Kundens internet- och/eller mobiloperatör. Kunden är införstådd med att avbrott, fördröjningar och annan störning på grund av brister i internetanslutningen inte utgör fel i Affärssystemet och/eller Abonnemangstjänsten.
2.2 Ansvar för fel
Bokadirekt ska, under förutsättning att Kunden betalat avtalade avgifter och att reklamation skett i enlighet med punkten 4, avhjälpa eventuella fel i Affärssystemet. Avhjälpande ska ske så snart det är praktiskt möjligt med hänsyn till avvikelsens art och tekniska omständigheter.
2.3 Support
Felavhjälpning sker normalt vardagar 08:00–17:00 via support som nås via chat eller e-post på kontakt@bokadirekt.se.
2.4 Intrång i tredje mans rättighet
Bokadirekt ansvarar för att Affärssystemet inte utgör intrång i tredje mans immateriella rättighet. Varje påstående från tredje man att Affärssystemet utgör intrång i dennes immateriella rättighet, ska meddelas skriftligen till Bokadirekt som på egen hand och bekostnad ska försvara sina rättigheter mot sådan tredje man.
Bokadirekt svarar inte gentemot Kunden för intrångsanspråk som grundas på att Kunden använt Affärssystemet tillsammans med annan produkt som inte ingår i licensen, eller att Kunden har ändrat eller använt Affärssystemet på sätt för vilket det inte har konstruerats.
Om krav från tredje man rörande intrång i immateriella rättigheter avseende Affärssystemet görs gällande får Bokadirekt efter eget val, ändra eller ersätta Affärssystemet så att det inte längre gör intrång, utverka lämplig licens från tredje man, eller säga upp Avtalet.
3. Kundens åtagande och ansvar
3.1 Ansvar för skador vid utförande av tjänst
Kunden är fullt ut ansvarig för de tjänster som bokas via Affärssystemet och ska självständigt hantera eventuella klagomål från Konsument liksom hålla Bokadirekt skadeslös för samtliga anspråk till följd av skador, inklusive men inte begränsat till indirekta skador och följdskador, som uppstår på grund av Kundens utförande av tjänster som denne tillhandahåller Konsumenten. Kundens skadelöshetsåtagande gentemot Bokadirekt ska gälla oaktat om skadorna uppstår på Konsument eller tredje man och oaktat om Kunden kan anses ha agerat vårdslöst eller uppsåtligt.
3.2 Ansvar för innehåll
Kunden ska tillhandahålla rättvisande information om sig själv och sina bokningsbara tjänster i Affärssystemet. Kunden ansvarar fullt ut för all information, material, grafik, data, bilder eller annat innehåll som denne publicerar i Affärssystemet, inklusive men inte begränsat till att sådan information inte utgör intrång på tredje mans immateriella rättigheter. För det fall Bokadirekt uppmärksammar att det förekommer felaktig eller missvisande information om Kunden eller dennes bokningsbara tjänster, ska Kunden rätta sådan felaktig eller missvisande information utan dröjsmål. Alla Kundens eventuella immateriella rättigheter till innehåll som Kunden publicerar i Affärssystemet bibehålls av Kunden.
Kunden ska hålla Bokadirekt skadelös för all skada Bokadirekt drabbas av på grund av krav som riktas mot Bokadirekt som hänför sig till innehåll som Kunden ansvarar för.
3.3 Obehörig användning m.m.
Kunden ska inte avslöja eller överlåta användaruppgifter till tredje man och ska vidta åtgärder för att förhindra obehörig användning av Affärssystemet. Kunden bär hela ansvaret för de aktiviteter som inträffar på Kundens konto till Affärssystemet och ska omedelbart meddela Bokadirekt om obehörig användning av Affärssystemet eller om andra säkerhetsbrott. Bokadirekt har inget ansvar för eventuella förluster som Kunden åsamkas på grund av att någon annan använder Affärssystemet med eller utan Kundens medvetenhet.
3.4 Uppförandekod
Kunden förbinder sig att följa Bokadirekts uppförandekod från tid till annan. Aktuell uppförandekod finns tillgänglig här.
3.5 Övrigt
Kunden ska följa alla tillämpliga lagar, förordningar eller andra bindande beslut från behöriga offentliga myndigheter.
Kunden förbinder sig att inte använda, kopiera eller på annat sätt överföra eller använda Affärssystemet helt eller delvis, och inte heller tillåta annan att ändra i källkoden, dela upp Affärssystemet för att användas separat, modifiera Affärssystemet, sprida spam eller oönskad e-post, förfalska rubriker eller manipulera innehållet på Webbplatsen för att dölja dess ursprung, leta efter eller utnyttja sårbarheter i systemet eller bryta säkerhetsspärrar utan tillstånd, använda mjukvara, verktyg, drivrutin eller annan teknik (inklusive webbläsare, spiders, robotar eller intelligenta agenter) för att störa eller på annat sätt utnyttja Webbplatsen på ett onormalt sätt, försöka dechiffrera, montera ner eller bygga om den mjukvara som Webbplatsen består av, störa annan användares användning av Webbplatsen genom att skicka eller sprida virus, spam, trojanska hästar eller liknande. Alla försök till datorintrång i Bokadirekts system polisanmäls.
4. Reklamation
Fel i Abonnemangstjänsten ska anmälas skriftligen till Bokadirekt (reklamation) inom skälig tid och senast inom 30 dagar efter det att Kunden uppmärksammat eller rimligen borde ha uppmärksammat felet. Kunden ska på egen bekostnad översända erforderligt material och information så att felet i enlighet med anmälan kan åtgärdas av Bokadirekt. Bokadirekt ansvarar inte för fel som Kunden underlåtit att reklamera i rätt tid.
Har Kunden anmält ett fel och det efter noggrann kontroll inte visar sig föreligga något fel som Bokadirekt svarar för, äger Bokadirekt rätt att debitera Kunden ett skäligt belopp för nedlagd arbetstid.
5. Avtalstid och uppsägning
5.1 Avtalstid
Avtalet har, om inget annat har avtalats, en bindningstid om 12 månader från avtalsstart enligt punkt 1.2 (Orderbekräftelse och avtalsstart). Om Avtalet inte skriftligen sägs upp innan bindningstidens utgång löper Avtalet tills vidare (tillsvidareprenumeration).
5.2 Kundens uppsägning
Efter bindningstiden kan Kunden säga upp Avtalet med tre (3) månaders uppsägningstid. Kunden har också rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan vid väsentligt avtalsbrott av Bokadirekt.
Uppsägning av Avtalet sker genom meddelande till Bokadirekt genom chat, brev eller e-post.
För det fall Kunden säger upp detta Avtal förbehåller sig Bokadirekt rätten att i samband därmed avsluta eventuella andra tjänster som Bokadirekt tillhandahåller Kunden.
5.3 Bokadirekts uppsägning
Bokadirekt har rätt att säga upp Avtalet med minst 30 dagars uppsägningstid om
Misstanke finns enligt Bokadirekts bedömning att Abonnemangstjänsten används i samband med brottslig verksamhet eller annars i strid med gällande lagstiftning eller på annat sätt som kan orsaka skada för Bokadirekt eller annan,
Kunden är försenad med betalning av Abonnemangsavgiften eller andra avgifter och belopp som Kund är skyldig att erlägga till Bokadirekt, eller det annars finns skälig anledning att anta att Kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsskyldigheter gentemot Bokadirekt enligt detta Avtal eller annat avtal som Kunden har med Bokadirekt,
Det krävs för att skydda Kunden, Konsument eller andra Bokadirekts legitima skäl, eller
Kunden inte fullföljer vad som åligger denne enligt Avtalet, eller annars agerar på ett sätt som enligt Bokadirekts bedömning riskerar att skada Bokadirekts anseende, eller
Kunden ställt in sina betalningar, begärts i konkurs, träder i likvidation eller på annat sätt kan antas ha kommit på obestånd.
Bokadirekts uppsägning av Avtalet sker genom brev eller e-post till Kunden.
5.4 Uppsägning med omedelbar verkan
Bokadirekt har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om
Bokadirekt kan visa att Kunden vid upprepade tillfällen har brutit mot Avtalet, vilket lett till att Bokadirekt avslutat samtliga sina onlinebaserade förmedlingstjänster till Kunden,
Bokadirekt omfattas av en skyldighet enligt lag eller annan författning att avsluta tillhandahållandet av Abonnemangstjänsten till Kunden på ett sätt som gör det omöjligt för Bokadirekt att iaktta uppsägningstiden, eller
Bokadirekt utövar en rätt till avslutande av tvingande skäl enligt lag.
5.5 Motivering av uppsägningsbeslut
Om Bokadirekt beslutar säga upp Avtalet enligt punkt 5.3 ska Bokadirekt skriftligen underrätta Kunden om skälen för beslutet senast 30 dagar innan tidpunkten då Avtalet kommer att upphöra.
Om Bokadirekt beslutar att säga upp Avtalet enligt punkt 5.4 ska Bokadirekt skriftligen underrätta Kunden om skälen för beslutet utan onödigt dröjsmål. Detta gäller dock inte om Bokadirekt är förhindrad att informera Kunden enligt lag eller kan visa att Kunden vid upprepade tillfällen har brutit mot Avtalet, vilket lett till att Bokadirekt avslutat samtliga sina onlinebaserade förmedlingstjänster till Kunden.
Kunden kan kontakta Bokadirekt i enlighet med punkt 9.8 (Kontakt) om denne önskar klargöra omständigheter som Bokadirekt hänvisat till i sitt uppsägningsbeslut.
5.6 Tillgång till information
När uppsägningstiden löpt ut upphör Kundens tillgång till kundregister och annan information som tillhandahålls av Bokadirekt liksom information som Kunden själv lämnat i Affärssystemet. All sådan information raderas automatiskt när Avtalet upphör och Kunden uppmanas att spara sådan information som denne önskar tillgång till efter avtalsperioden innan utgången av uppsägningsperioden. Om Bokadirekt har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan enligt ovan har Bokadirekt även rätt att radera alla sådana uppgifter i Affärssystemet i samband med uppsägningen.
5.7 Övrigt
Kunden är vid uppsägning inte berättigad att återfå någon del av erlagda avgifter och/eller erlagda ersättningar för betald avtalsperiod.
6. Inaktivering och begränsning
Bokadirekt har rätt att med omedelbar verkan inaktivera eller på annat sätt begränsa Kundens tillgång till Abonnemangstjänsten i de fall som anges i punkten 5.3.
Om Bokadirekt beslutar att inaktivera eller på annat sätt begränsa Kundens tillgång till Abonnemangstjänsten kommer Bokadirekt skriftligen underrätta Kunden om beslutet och skälen för beslutet senast vid den tidpunkt då beslutet får verkan. Kunden kan kontakta Bokadirekt i enlighet med punkt 9.8 (Kontakt) om denne önskar klargöra omständigheter som Bokadirekt hänvisat till i sitt beslut.
Tillgången till Abonnemangstjänsten ska återupptas utan onödigt dröjsmål efter det att skälet för inaktiveringen eller begränsningen fullt ut har åtgärdats eller upphört.
Inaktivering eller annan begränsning enligt denna punkt 6 påverkar inte Kundens skyldigheter enligt detta Avtal, inklusive men inte begränsat till betalning av avgifter enligt punkten 1.5.
7. Ändring av Avtalet
Bokadirekt förbehåller sig rätten att ändra Avtalet (inklusive Abonnemangsavgiften) samt Affärssystemet och dess funktioner. Bokadirekt har också rätt att tillgängliggöra fler funktioner i Affärssystemet via Bokadirekts hemsida jämfört med Bokadirekts mobilapplikationer och vice versa.
Bokadirekt kommer skriftligen meddela Kunden om ändringar i avtalsvillkoren minst 30 dagar före det att justeringarna träder i kraft (”Varselperioden”). Varselperioden gäller dock inte om Bokadirekt måste ändra Avtalet på grund av skyldighet enligt lag eller annan författning, eller för att hantera en oförutsedd och överhängande fara i syfte att skydda Bokadirekt, Konsumenter eller Kunden mot bedrägeri, sabotageprogram, skräppost, dataintrång eller andra it-säkerhetsrisker. I sådana fall får Bokadirekt tillämpa ändringarna omgående, men kommer skriftligen underrätta Kunden om ändringarna och skälen till beslutet att tillämpa ändringarna omgående.
Kunden kan avsäga sig rätten till Varselperioden genom att underrätta Bokadirekt om att denne accepterar ändringarna eller på annat sätt tydligt bekräfta sitt godkännande.
Om Kunden inte håller med om ändringarna kan Kunden säga upp Avtalet innan utgången av Varselperioden genom skriftligt meddelande till Bokadirekt. En sådan uppsägning får verkan 15 dagar från det Kunden underrättats om ändringarna, om inte Bokadirekt och Kunden kommer överens om annat. Om Kunden inte säger upp Avtalet innan dess att justeringarna träder i kraft, ska Kunden anses ha accepterat ändringarna i Avtalet.
Bokadirekt inför inte ändringar retroaktivt, förutom om de retroaktiva ändringarna är till fördel för Kunden eller om det krävs enligt lag eller annan författning.
8. Ansvarsbegränsning
8.1 Affärssystemet tillhandahålls i befintligt skick
Bokadirekt tillhandahåller Affärssystemet i befintligt skick och utfärdar inga uttryckliga eller underförstådda garantier om att Affärssystemet är felfritt eller att Affärssystemet är anpassat för något särskilt ändamål eller med specifik funktion. Bokadirekt garanterar inte heller kontinuerlig, oavbruten eller felfri tillgång till Affärssystemet.
8.2 Begränsat skadeståndsansvar
Bokadirekts skadeståndsansvar per kalenderår under Avtalet är begränsat till ett belopp som motsvarar Kundens sammanlagda erlagda Abonnemangsavgift under den tolvmånadersperiod som föregick skadetillfället. Denna begränsning gäller dock inte om Bokadirekt agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
Bokadirekt ansvarar dock inte i något fall för utebliven vinst, förlust av data, eller annan indirekt skada eller förlust inklusive Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.
9. Övrigt
9.1 Personuppgifter
Inom ramen för tillhandahållandet av Affärssystemet kan Bokadirekt komma att behandla personuppgifter för Kundens räkning. För sådan behandling av personuppgifter är Kunden personuppgiftsansvarig och Bokadirekt agerar Personuppgiftsbiträde till Kunden. Parterna är överens om att Bokadirekts personuppgiftsbiträdesavtal, enligt Bilaga 1 Personuppgiftsbiträdesavtal, ska gälla för Bokadirekts behandling av sådana personuppgifter.
9.2 Sekretess
Kunden får inte avslöja konfidentiell information för utomstående eller nyttja konfidentiell information på annat sätt än för att Affärssystemet enligt detta Avtal. Med ”konfidentiell information” menas all information och kunskap om Bokadirekt, Affärssystemet och andra Bokadirekts tjänster som Kunden får kännedom om. Detta gäller oavsett om informationen lämnats muntligt, skriftligt, eller elektroniskt. Som konfidentiell information anses dock inte information som är allmänt känd (utan brott mot Avtalet eller annat sekretessåtagande). Kunden ansvarar för att dess anställda och andra personer med tillgång till Kundens användaruppgifter och konto till Affärssystemet informeras om och iakttar sekretessåtagandet enligt denna punkt 9.2.
Sekretessåtagandet gäller även sedan Avtalet upphört, vare sig det skett i form av uppsägning, hävning eller på annat sätt. Åtagandet gäller i sådana fall för en tid av fem år efter att Avtalet upphört. Om Kunden erhållit information som är att betrakta som företagshemlighet enligt lagen (2018:558) om företagshemligheter, ska Kunden åtagande enligt denna punkt 9.2 gälla obegränsat i tiden såvitt gäller sådan information.
Sekretessåtagandet gäller dock inte i den mån Kunden enligt lag eller domstolsbeslut är skyldig att överlämna informationen.
Vid brott mot sekretessåtagandet ska Kunden betala ett vite motsvarande två gånger det vid avtalsbrottet gällande prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) kronor för vart och ett av avtalsbrotten. Om den verkliga skadan överstiger sådant belopp har Bokadirekt rätt att i stället för vite begära ett skadestånd som motsvarar den verkliga skadan.
9.3 Sortering av sökresultat
Affärssystemet möjliggör bokning av många tjänster hos en mängd olika Kunder. När Konsument gör en sökning hos Bokadirekt tillämpar Bokadirekt därför ett rangordningssystem för att presentera de Kunder som Bokadirekt tror är mest attraktiva och relevanta för Konsumenten. Sökresultaten sorteras (rangordnas) primärt baserat på popularitet, avstånd från Konsumentens platssökning, hur väl Kundernas tjänster matchar Konsumentens sökkriterier (exempelvis avseende typ av tjänst, ort och datum) och vilken kategori Kunden själv valt för sina bokningsbara tjänster. Konsumentens sökkriterier spelar störst roll för rangordningen.
Det kan också vara så att en Kund betalar för att få en högre rankning av sina tjänster. Detta är en tilläggstjänst till Abonnemangstjänsten. I sådana fall visas Kunden högst upp i sökningen, förutsatt att denna i övrigt överensstämmer med Konsumentens sökkriterier.
Konsumenten kan också använda filteralternativ för att prioritera resultat baserat på sina valda preferenser, till exempel på betalningsalternativ, rabatter och kampanjer.
Läs mer om hur Bokadirekt sorterar sökresultaten här.
9.4 Tillgång till data
Genom Abonnemangstjänsten får Kunden tillgång till information gällande bokad tjänst, eventuell betalning, IP-adress och huruvida bokningen skett via Bokadirekts hemsida eller applikation. Kunden får också tillgång till all sådan information som Konsument tillhandahåller i samband med bokningen (till exempel namn och e-postadress).
9.5 Differentierad behandling
Kunden kan välja en tilläggstjänst till Abonnemangstjänsten genom vilken Bokadirekt tar emot betalning från Konsumenter med befriande verkan för Kundens räkning. Tjänster som omfattas av denna tilläggstjänst tillhandahålls konsumenter på samma villkor som andra tjänster som förmedlas via Affärssystemet. Det innebär att tjänsterna som omfattas av denna tilläggstjänst inte premieras vad gäller sortering av sökresultat (om inte Konsumenten uttryckligen valt att filtrera sökresultatet så att endast sådana tjänster visas) eller på annat sätt.
9.6 Överlåtelse av Avtalet
Bokadirekt äger rätt att överlåta detta Avtal, i delar eller helhet, när som helst, med eller utan förvarning.
Kunden har inte rätt att överlåta detta Avtal eller att överlåta, överföra eller underlicensiera eventuella rättigheter till Affärssystemet utan Bokadirekts skriftliga medgivande.
9.7 Bestämmelses ogiltighet
Skulle någon bestämmelse i Avtalet eller del därav visa sig vara ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
9.8 Force Majeure
Parterna är överens om att i det fall en Part är helt eller delvis förhindrad att fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet och detta beror på omständighet som ligger utanför Partens omedelbara kontroll och som Parten skäligen inte kunde ha känt till eller förutsett vid Avtalets ingående, skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från vite och andra påföljder. Med detta avses myndighetsingripande, krig, upplopp, strejk, naturkatastrof och andra liknande händelser. Om Partens fullgörande till väsentlig del förhindras för längre tid än tre månader på grund av ovan angivna omständigheter äger Parten, utan ersättningsskyldighet, skriftligen frånträda Avtalet.
9.9 Kontakt
Om Kunden önskar framföra klagomål eller annars komma i kontakt med Bokadirekt, kan Kunden kontakta Bokadirekt genom vår chat eller skriva till kontakt@bokadirekt.se
9.10 Rapporteringsplikt
Bokadirekt är en plattformsoperatör och som sådan skyldig att vidta vissa åtgärder för kundkännedom och lämna kontrolluppgift till Skatteverket enligt lag (2022:1681) om plattformsoperatörers inhämtande av vissa uppgifter på skatteområdet och skatteförfarandelagen (2011:1244). Kunden ska omgående lämna all information som Bokadirekt begär för detta ändamål. Kunden ska säkerställa att information som denne lämnar är korrekt, och uppdatera informationen för det fall lämnad information inte längre är korrekt. Kunden ska hålla Bokadirekt skadeslös från all skada som Bokadirekt drabbas av på grund av Kundens bristande uppfyllelse av denna punkt 9.10.
Om en Kund inte lämnar de upplysningar som krävs för att Bokadirekt ska kunna fullgöra sin rapporteringsskyldighet efter det att två påminnelser har följt på Bokadirekts ursprungliga begäran och minst 60 dagar har gått, kommer Bokadirekt antingen (i) avsluta Kundens konto och därmed tillgången till Abonnemangstjänsten, eller (ii) hålla inne utbetalning av ersättning till Kunden så länge Kunden inte lämnar de begärda upplysningarna.
10 Tillämplig lag och tvistlösning
Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.
Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av SCC Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, Sverige. Språket för förfarandet ska vara svenska.
Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning av förfarandet. Information som omfattas av sekretess får inte i någon form vidarebefordras till tredje person utan den andra Partens skriftliga samtycke. Part ska emellertid inte vara förhindrad att vidarebefordra sådan information för att på bästa sätt tillvarata sin rätt mot den andra Parten med anledning av tvisten eller om Part enligt författning, föreskrift, myndighetsbeslut, börskontrakt eller motsvarande är skyldig att lämna sådan information.
Om detta Avtal, eller del därav, överlåts till en tredje person ska sådan tredje person automatiskt vara bunden av denna skiljeklausul.
Om tvist uppstår i anledning av detta Avtal och en lösning inte kan nås genom kontakter mellan parterna, är Bokadirekt villig att försöka nå en överenskommelse med hjälp av medling enligt SCC Medlingsregler. Medlare ska utses av SCC Skiljedomsinstitut. Ett försök att nå en överenskommelse genom medling påverkar dock inte parternas rättigheter att när som helst före, under eller efter medlingsprocessen inleda rättsligt förfarande enligt ovan.