Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarVillkor och avtal
Bokadirekt uppförandekod
Bokadirekt uppförandekod
Uppdaterad för mer än en månad sedan

Varför en uppförandekod?

För Bokadirekt är hållbart företagande centralt och vi vill verka för hållbarhet inom de branscher som våra företagskunder är verksamma. Vi strävar efter hållbara och förtroendefulla relationer med våra företagskunder, deras slutkunder och andra som berörs av vår verksamhet.

Vi vill se till att våra företagskunder fungerar på samma sätt. Därför har vi en uppförandekod för våra företagskunder som även vi själva efterlever. Vår uppförandekod innefattar områdena mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption och klargör våra huvudsakliga krav avseende hållbarhet. Men vi förväntar oss att våra företagskunder även i övrigt lever upp till de övergripande principerna om respekt för människor och miljö.

Vad förväntas?

Uppförandekoden är en obligatorisk bilaga i alla våra avtal med företagskunder. Genom att acceptera uppförandekoden åtar sig våra företagskunder att arbeta aktivt för att uppfylla dessa krav inom den egna organisationen och sina distributionskedjor. Vi uppmuntrar dialog om frågor i uppförandekoden eller andra frågor som rör hållbar utveckling.

Det är varje företagskunds eget ansvar att bedriva sin verksamhet och hantera sina slutkunder i enlighet med lag och på ett ansvarsfullt sätt i övrigt.

Om denna uppförandekod inte efterlevs kommer det dock att påverka både Bokadirekt och företagskundernas slutkunder negativt. För att undvika att Bokadirekt har företagskunder som inte lever upp till denna uppförandekod och för att Bokadirekt ska kunna bedriver sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt, förbehåller sig Bokadirekt rätten att omedelbart avsluta en kundrelation med en företagskund som agerar i strid med denna uppförandekod och därigenom allvarligt kränker denna uppförandekod samt, när där det får anses särskilt motiverat, informera sådan företagskunds slutkunder om avstängningen och anledningen bakom denna.

Rättsliga krav och efterlevnad

Alla våra företagskunder och deras underleverantörer ska följa alla tillämpliga lagar, regler samt god sed inom de branscher där de är verksamma. Våra företagskunder ska hålla sig uppdaterade om relevanta lagar och regler.

Kvalitet

Alla företagskunder har ansvar för kvalitet och bästa möjliga nytta för slutkunden.

Otillåtna tjänster och produkter

Bokadirekt tillåter inte att våra företagskunder erbjuder tjänster eller produkter som kan anses vara oetiska, vilseledande, olagliga eller som på annat sätt strider mot våra värderingar och uppförandekod. Exempel på sådana förbjudna tjänster och produkter inkluderar men är inte begränsade till:

  • Tjänster som innebär någon form av exploatering eller utnyttjande av personer i utsatt ställning

  • Produkter som är skadliga för miljön utan adekvata åtgärder för att minimera denna påverkan

  • Olagliga produkter eller tjänster som bryter mot gällande lagstiftning

  • Tjänster eller produkter som kan anses vara diskriminerande eller trakasserande

  • Varor eller tjänster som involverar skadliga behandlingar eller falska och/eller vilseledande påståenden om botemedel

Våra företagskunder förväntas kontinuerligt utvärdera sina erbjudanden för att säkerställa att de uppfyller dessa krav och omedelbart ta bort produkter eller tjänster som inte gör det. Bokadirekt förbehåller sig rätten att avsluta samarbetet med företagskunder som inte följer dessa riktlinjer.

Miljö

Bokadirekt värnar om miljön och förväntar sig att våra företagskunder och tar sitt ansvar för miljöfrågor. Våra företagskunder ska följa alla miljölagar och miljöbestämmelser som är tillämpliga inom deras respektive branscher.

Respekt för miljön ska ingå i den dagliga verksamheten så väl som inom ramen för företagskundernas affärsutveckling. Vi förväntar oss att våra företagskunder, utifrån sin verksamhet, jobbar proaktivt med att minimera negativ miljöpåverkan.

Våra företagskunder ska ha relevant kunskap om hälsa, säkerhet och miljöaspekter avseende alla kemikalier eller miljöfarliga ämnen som används i verksamheten samt tillse att avfall hanteras på lämpligt sätt.

Socialt och etiskt företagande

Alla medarbetare ska behandlas med värdighet och respekt. Bokadirekt accepterar inte att våra företagskunder använder sig av barnarbete. Övertidsarbete ska vara frivilligt och mot ersättning. Anställda ska ha rätt till lämplig ledighet i enlighet med lag.

Bokadirekt accepterar inte att våra företagskunder använder sig av någon form av orimliga disciplinära åtgärder, psykiskt eller fysiskt tvång, verbal misshandel, sexuella eller andra trakasserier eller andra kränkningar av anställda. Bokadirekt accepterar inte diskriminering på grund av kön, ras, nationalitet, religion, etnisk tillhörighet, socialt ursprung, handikapp, politiska åsikter, moderskap, civilstånd, ålder, sexuell läggning, könsidentitet eller medlemskap i fackförening.

Eventuella migrantarbetare har rätt till samma behandling och rättigheter som lokalanställda och alla anställda hos våra företagskunder omfattas av denna uppförandekod. Löner ska betalas regelbundet, direkt till den anställda, på överenskommen tid och till fullo.

Antikorruption och affärsetik

Bokadirekt accepterar inte någon form av korruption. Vi förväntar oss att våra företagskunder bedriver sin verksamhet i enlighet med gällande mutlagstiftning. Vi accepterar inte att våra företagskunder erbjuder eller tar emot mutor eller i övrigt söker utöva någon form av otillbörlig påverkan i sina affärsrelationer.

Sekretess och integritet

Företagskunden ska alltid skydda individers rätt till integritet och sekretess, vare sig personen är slutkund eller anställd. När företagskunden har tillgång till personuppgifter, ska hänsyn tas till slutkundernas och anställdas rätt till integritet och sekretess i enlighet med gällande rättslig reglering.

Fick du svar på din fråga?