Klippkort är ett smidigt sätt för dig att sälja och få betalt för flera bokningstillfällen på en gång. Dina kunder betalar online direkt vid köpet.
Efter att kunden har köpt ett klippkort så kan det användas för att betala bokningar.
Vad kostar det att sälja klippkort?
Avgiften för sålda klippkort är 1,5% ex. moms. Utbetalning sker ca 2 veckor efter köpet, när kundens ångerrätt har gått ut.
Hur skapar jag klippkort?
Gå till Tjänster och välj Klippkort. Klicka sedan på Skapa klippkort.
Då får du välja vilken tjänst som klippkortet ska gälla.
Sedan väljer du hur många tillfällen av tjänsten som ingår i klippkortet.
Ställ in klippkortets pris.
Du kommer att se vad ordinarie pris för tjänsten x tillfällen hade varit.
Välj giltighetstid för klippkortet (val finns mellan 3-36 månader).
Ställ in det företag som tar emot utbetalningarna för detta klippkort.
Ange klippkortets namn.
Skriv en beskrivning.
Du ser sedan en summering av det du har ställt in och behöver bekräfta.
Ditt nya klippkort hittar du under Inställningar->Tjänster->Klippkort.
Glöm inte att aktivera onlinebetalning för att kunna sälja klippkort. Detta aktiveras enkelt inne på Admin->Betalningar->Betalningsmetoder.
Du hittar bildmaterial för marknadsföring av klippkort här:
https://help.bokadirekt.se/sv/articles/10085457-bildbank-klippkort
Hur köper kunder klippkort?
Dina klippkort visas som en separat rubrik högst upp bland dina tjänster. Där kan kunderna välja vilket klippkort de vill köpa.
Du kan även sälja klippkort genom att gå till Inställningar, välja Tjänster och klicka in dig på Klippkort. Välj det klippkort du vill sälja i listan och klicka sedan på Sälj klippkort. Där får du välja en kund som då får ett SMS eller mail (beroende på vad du väljer) med en länk till där köpet görs. Kunden klickar in sig på länken och slutför köpet.
Betalsätten som kunden kan välja erbjuds och hanteras av Bokadirekt. Men för att kunna erbjuda klippkort behöver ditt företag erbjuda onlinebetalning.
Du kan även sälja klippkort direkt i kundens kundkort. Där ser du kundens bokningar med klippkort och hur många tillfällen som finns kvar.
Hur bokar mina kunder med klippkort?
Dina kunder kan boka med klippkortet genom att logga in på Bokadirekt.se.
Klippkorten hittas under Mina klippkort.
Om du bokar in kunden direkt i din kalender så kan du välja att kunden betalar med sitt klippkort, så länge det finns ett aktivt klippkort på den kunden.
Kan jag se köpta klippkort?
Du hittar en rapport för Klippkort genom att gå till Admin och välja Rapporter & Export. Där kan du även se om något klippkort har blivit använt, förfallet eller returnerat.
Du hittar även kundernas klippkort direkt i deras kundkort, under fliken Kunder.
Kan jag ändra klippkort som redan är skapade?
Dina klippkort visas under Inställningar->Tjänster->Klippkort.
Du kan ändra klippkortet men det påverkar bara framtida köp som sker efter ändringen.
Du kan även inaktivera klippkortet genom att välja Sluta sälja klippkort. Om du slutar sälja klippkortet så går den typen at klippkort inte längre att köpa. Om någon kund redan har köpt den typen av klippkort så är de kundernas klippkort aktiva tills de inte har några kvarstående tillfällen, eller tills giltighetstiden är passerad.
Du kan när som helst återaktivera försäljningen av klippkort genom att gå till klippkortets inställningar och välja Återuppta försäljning.
Hur gör jag om kunden har bokat utan att betala med klippkortet?
Om kunden har bokat utan att betala med sitt klippkort så kan du avboka kunden och boka in kunden på nytt. Så länge kunden har köpt ett klippkort så kan du välja klippkortet som betalmedel när bokningen skapas.
Det går också att kopiera en tidigare bokning. Då följer klippkortet från den bokningen med till den nya bokningen, förutsatt att klippkortet har återstående tillfällen.
Varför visas inte mitt klippkort?
Se till att tjänsten som klippkortet är kopplad till är bokningsbar. Om tjänsten t.ex. inte är kopplad till en användare så kommer inte klippkortet att visas.
Se även till att du inte har pausat försäljningen av klippkortet.