KYC -inlösenavtal Bokadirekt terminal

KYC står för Know Your Customer.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Att du måste fylla i den här beror på att banken vi samarbetar med måste följa Finansinspektionens direktiv. Det är alltså inte information som Bokadirekt behöver, eller sparar, utan det ligger helt hos banken.

I samband med att du beställer vår terminal så kommer det skickas ett mail med en länk där du ska fylla i KYC. Tills denna är godkänd så kommer det finnas en liten påminnelse i kassan där du också hittar länken

Anledningen till att vi påminner om den så ofta är att banken inte kan betala ut dina pengar förrän detta är avklarat, och vi vill ju att du ska få dina pengar!

När du går in på din KYC så ser den ut ungefär såhär

1. FÖRETAGSINFORMATION

Här fyller du i information om företaget. Det finns möjlighet att fylla i två olika adresser, men det är viktigt att du anger den adressen som företaget är registrerat på.

Här ska du också ladda upp ett registerutdrag:

Registerutdraget är en dokument i PDF-format som man antingen kan hämta hem eller ta bild på. Du hittar registerutdraget på Mina uppgifter - verksamt.se eller på Registerutdrag - Skatteverket. Det är alltså inte registreringsbeviset för företaget som menas.

2. BESLUTSFATTARE

Klicka på de tre prickarna och välj Visa information

I den översta rutan kryssar du för Undertecknare

Fyll sedan i all information som efterfrågas.

Sedan behöver du styrka din identitet med bild på ID-handling, både fram- och baksida: ID handlingen måste vara giltig, så exempelvis ett trasigt körkort eller utgånget pass kommer inte bli godkänt.

3. BANKINFORMATION

Klicka på lägg till ett bankkonto

Fyll i alla fält.

Även här behöver informationen styrkas med en bild. Bilden som ska laddas upp behöver ha följande saker synliga:

  • Banklogga (dyker inte upp i app utan endast i webbläsare)

  • Kontonamn/Företagsnamn

  • Datum (dokumentet eller bilden får inte vara äldre än 12 månader)

  • Clearing nummer

  • Kontonummer

Det enklaste sättet att få med allt detta i en bild är att logga in på internetbanken via en dator, navigera sig in i företagskontot och ta en bild med telefonen. Det går också att ta en bild på ett dokument från banken där alla dessa framgår.

Om du inte lyckas få dina bilder godkända, så kan du maila dem till oss på payments@bokadirekt.se, så hjälper vi dig. Det är inte vi som granskar, men vi börjar bli rätt bra på att förstå vad de vill ha :)

Du kan också boka tid med oss för hjälp, om du vill. Välkommen!

Fick du svar på din fråga?