Hoppa till huvudinnehåll

Månadsrapportering Fora

För dig som har lönesystemet och rapporterar anställdas löner till Fora

Innan du börjar så behöver du veta om du ska månadsrapportera och vilka som ska stå med på rapporten. Här finns bra information från Fora

Du behöver också ha uppmärkningarna som gäller för dina anställda tillhands. Du hittar dem på Mina sidor hos Fora

Gå in på Lön - Lönehantering - Anställda

Klicka på den anställda som du vill göra inställningar på

Under Fora

Fyll i startdatum (2024-01-01 för alla som var anställda innan årsskiftet 23/24, eftersom det var då som månadsrapporteringen började)

Fyll i Foras uppmärkning för den anställda

Spara

Om du står som ägare på företaget och din lön inte ska månadsrapporteras så behöver du gå in på dig också och klicka bort bocken i den första lilla rutan.

Filen som ska laddas upp hittar du sedan i lönesystemet på fliken Rapporter & Export.

Om du får felmeddelande när du laddar upp filen i Fora så beror det oftast på att någon som inte ska rapporteras har den lilla rutan ibockad. Kontrollera också om det finns någon som är nyanställd där du missat att fylla i rätt datum. 2024-01-01 gäller bara om personen redan var anställd då :)

Fick du svar på din fråga?