Alla samlingar
Admin
Skatteverket
Frågor och svar om omregistrering Skatteverket
Frågor och svar om omregistrering Skatteverket

Svar på vanliga frågor om omregistrering

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Fråga: Kan jag göra omregistreringen redan nu, alltså innan den 1 januari 2024?
Svar: Nej, du kan tidigast göra detta 1 januari 2024

Fråga: Jag är ny kund hos er och har nyligen registrerat mitt kassaregister till skatteverket, behöver jag ändå registrera kassaregistret på nytt?

Svar: Ja

Fråga: Hur gör man en omregistrering?

Fråga: Behöver jag avregistrera den gamla?

Svar: Ja

Fråga: Jag har flera platser, behöver jag registrera nytt för varje plats?

Svar: Ja, du behöver göra en anmälan per plats och företag

Fråga: Behöver jag vänta med att använda kassan tills registreringen är klar?

Svar: Nej, du har 14 dagar på dig att registrera kassan från ditt första inslag i kassan efter 1 januari 2024

Fråga: Behöver jag vänta med att använda kassan tills jag fått mina nya klistermärken från skatteverket?

Svar: Nej, du kan börja använda kassan direkt. Du har 14 dagar på dig att registrera kassan från och med ditt första köp i kassan

Fråga: Kan ni hjälpa oss med registreringen, vi har inte behövt göra det själva förut?

Svar: Nej, vi kunde tidigare hjälpa till med detta men sedan April 2023 får vi inte längre göra detta enligt Skatteverkets regler. Men vi hjälper er självklart gärna med hur ni gör, kontakta oss gärna om det dyker upp frågor.

Fråga: Jag ska inte arbeta något förrän om några veckor, behöver jag ändå göra omregistreringen nu?

Svar: Nej, du kan vänta tills du börjar arbeta och du har då 14 dagar på dig att göra registreringen från det att du gör ditt första inslag i kassan

Fråga: Behöver alla företag på platsen göra omregistreringen, även hyrstolar?

Svar: Ja, alla företag behöver göra omregistreringen, om ett företag finns på flera platser behöver även en registrering för varje plats göras.

Fråga: Jag råkade skriva in fel uppgifter när jag skulle registrera kassaregistret, vad gör jag?

Svar: Du behöver kontakta Skatteverket och meddela detta

Fråga: Varför behöver jag registrera om min kassa hos skatteverket?

Svar: Vi har nyligen genomgått några betydande förändringar i vår verksamhet, vilket påverkar alla våra kunder:

  • Namnbyte: Vårt företagsnamn har ändrats från Itsperfect till Bokadirekt.

  • Uppdaterad funktionalitet: Vi har lagt till och ändrat betydande delar av funktionaliteten i vårt system.

Dessa förändringar innebär att den tidigare registreringen av vårt kassasystem inte längre är aktuell och därför måste alla våra kunder uppdatera sina registreringar hos Skatteverket.

Fråga: ​Hur lång tid tar det innan registreringen är klar?

Svar: Från att man skickat in registreringen hos Skatteverket kan det ta upp till 2 veckor innan registreringen är helt färdig hos Skatteverket, och när den är klar kommer företaget få ett brev med bekräftelse om registreringen. I detta brev kommer det även följa med klistermärken där det står ett identifikationsnummer för kassaregistret respektive kontrollenheten, dessa skall sättas synliga i kassan så om Skatteverket kommer på besök så ska det vara lätt för dem att se.

Om du har frågor eller vill ha guidning när du gör omregistreringen, tveka inte på att ta hjälp av oss. Vi har ett dedikerat team som finns här för att hjälpa till

  1. Skriv dina frågor direkt på chatten

  2. Ring oss på 0920 47 67 98

  3. Boka in en tid med oss på länken HÄR (Om du känner att du vill ha en avsatt tid och lite extra hjälp, första lediga datumet är 2/1 2024)

Fick du svar på din fråga?