Klarna
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Bokadirekt erbjuder nu i samarbete med Klarna ett sätt för kunder att betala. Både förskottsbetalning via marknadsplatsen och betalning i kassan.

Avsnitt i denna artikel:


Hur skaffar jag Klarna?

Erbjud Klarna som förskottsbetalning och direkt via din kassa.

Det är enkelt att komma igång.

Inloggad som administratör aktiverar du Klarna genom att följa dessa steg.

Klicka på Admin och välj Betalningar och sedan Betalningsbetoder. Välj plats och företag och skrolla ner till Klarna.

Klicka på knappen Lägg till.

Din ansökan baseras på dina företagsinställningar. Om något är felaktigt här, vänligen uppdatera företagsinställningarna innan du skickar ansökan.

När all info stämmer, klicka på Skicka ansökan.

Din ansökan är skickad till Klarna. Klicka nu på Till AML formuläret hos Klarna och fyll i all information som efterfrågas av Klarna i deras AML-formulär (Anti Money Laundry).

När din ansökan är behandlad och godkänd av Klarna kommer en Klarna butik automatiskt att kopplas till det här företaget.

Du kommer att kunna följa processen här och när din Klarna butik blir godkänd börjar den fungera som betalsätt. Ansökningsprocessen bör vara klar inom 48 timmar, du kan när du vill komma tillbaka hit för att kontrollera statusen.


Hur fungerar det?

När kunder bokar tider online hos dig så kan de förbetala med Klarna, vilket innebär att allt du behöver göra är att godkänna köpet.

Klarna följer EU-direktiv som säger att en order måste slutföras inom 28 dagar, därför går det endast att välja Klarna på en onlinebokning som kommer utföras inom 28 dagar från bokningstillfället. Detta betyder att om en bokning är förbetald med Klarna måste den slutföras inom 28 dagar från att bokningen förskottsbetalades, har 28 dagar passerat går betalningen inte längre att slutföra. Då får man ta bort den och göra om köpet på nytt.

Kunderna kan även betala på plats med Klarna. Då tar du kunden till kassan och väljer Klarna som betalsätt. Då skickas ett sms till kunden där kunden får godkänna betalningen med BankID.


Det är ingen fast kostnad för att vara ansluten till Klarna.
Transaktionsavgiften är 2,5% ex. moms. Avgiften baseras på det betalda beloppet och moms tillkommer.

Avgiften dras ifrån det belopp som utbetalas till dig.

För betalningar som sker genom din Klarna butik sker utbetalningarna via Klarna och inte via Bokadirekt.

När du aktiverat Klarna så kommer alla genomförda betalningar att betalas ut till ditt företag, när beror på när betalningen har aktiverats. Klarna gör i regel utbetalningar på tisdagar, två veckor efter betalningen aktiverades.
T.ex. om betalningen aktiverades under vecka 1 så sker utbetalningen på tisdag vecka 3.

Du kan logga in på portal.klarna.com för att se dina utbetalningar under Avräkningar.

Du kan se alla Klarna-förbetalningar under Admin > Rapporter & Export > Klarna ordrar.


Förskottsbetalning med Klarna

När kunden har valt Klarna för sin bokning så klickar du bara på bokningen och väljer Slutför förbetalning.

Du kommer då till kassan där du väljer Slutför betalning.

För betalningar som sker genom din Klarna butik sker utbetalningarna via Klarna och inte via Bokadirekt.

Klarna följer EU-direktiv som säger att en order måste slutföras inom 28 dagar, därför går det endast att välja Klarna på en onlinebokning som kommer utföras inom 28 dagar från bokningstillfället. Detta betyder att om en bokning är förbetald med Klarna måste den slutföras inom 28 dagar från att bokningen förskottsbetalades, har 28 dagar passerat går betalningen inte längre att slutföra. Då får man ta bort den och göra om köpet på nytt.

När du aktiverat Klarna så kommer alla genomförda betalningar att betalas ut till ditt företag, när beror på när betalningen har aktiverats. Klarna gör i regel utbetalningar på tisdagar, två veckor efter betalningen aktiverades.
T.ex. om betalningen aktiverades under vecka 1 så sker utbetalningen på tisdag vecka 3.

Du kan logga in på portal.klarna.com för att se dina utbetalningar under Avräkningar.

Du kan se alla Klarna-förbetalningar under Admin > Rapporter & Export > Klarna ordrar.


Ta betalt med Klarna från kassan

Antingen kan du gå direkt till kassan eller gå genom en bokning och välja Ta betalt.

I kassan väljer du betalsättet Klarna store.

Rutan för att fylla i kundens mobilnummer öppnas. Har du valt kunden redan vid köpet så fylls kundens mobilnummer i per automatik. Annars skriver du bara in numret i rutan och klickar på Spara.

Sedan klickar du bara på Spara.

Kunden får nu ett SMS med länk till Klarnass betaltjänst. Kunden gör sina val och signerar med Mobilt Bank-ID.
När kunden signerat sin betalning i mobilen så markeras betalningen som klar i din kassa.

Välj sedan kvitto-typ som vanligt och betalningen är färdig!

För betalningar som sker genom din Klarna butik sker utbetalningarna via Klarna och inte via Bokadirekt.

När du aktiverat Klarna så kommer alla genomförda betalningar att betalas ut till ditt företag, när beror på när betalningen har aktiverats. Klarna gör i regel utbetalningar på tisdagar, två veckor efter betalningen aktiverades.
T.ex. om betalningen aktiverades under vecka 1 så sker utbetalningen på tisdag vecka 3.

Du kan logga in på portal.klarna.com för att se dina utbetalningar under Avräkningar.

Du kan se alla Klarna-förbetalningar under Admin > Rapporter & Export > Klarna ordrar.


Återbetala en slutförd Klarna-betalning

Om du har genomfört ett köp som senare ska ångras och återbetalas.

Gå in på Kassa i vänstermenyn och välj Tidigare inslag.
Sök upp köpet du ska ångra genom att antingen söka på datum, kvittonummer, kundens namn eller liknande.
När du hittat köpet klickar du på dom tre prickarna till höger på raden för betalningen och väljer Felslag.

Köpet hos Klarna returneras och om kunden redan har betalat till Klarna så återbetalar de beloppet till kunden.


Kontrollera utbetalningar


För betalningar som sker genom din Klarna butik sker utbetalningarna via Klarna och inte via Bokadirekt.

När du aktiverat Klarna så kommer alla genomförda betalningar att betalas ut till ditt företag, när beror på när betalningen har aktiverats. Klarna gör i regel utbetalningar på tisdagar, två veckor efter betalningen aktiverades.
T.ex. om betalningen aktiverades under vecka 1 så sker utbetalningen på tisdag vecka 3.

Du kan logga in på portal.klarna.com för att se dina utbetalningar under Avräkningar.

Du kan se alla Klarna-förbetalningar under Admin > Rapporter & Export > Klarna ordrar.


Korrigera felaktiga API-nycklar från Klarna

API-nycklarna är det som sköter kommunikationen mellan Klarna och Bokadirekt. Dessa hämtas från ens Klarna-butik automatiskt första gången man signerar en Klarna-butik via Bokadirekt.

Klarna ändrar dessa ibland vilket innebär att kopplingen slutar fungera och man behöver uppdatera API-nycklarna i bokadirekt.

För att korrigera detta gör man enligt nedan:

  1. Gå in på Admin i vänstermenyn

  2. Klicka in på Betalningar och sedan på Betalningsmetoder

  3. Klicka på dom tre prickarna till höger om er Klarnabutik

  4. Lägg in dom korrekta API-nycklarna och spara.

API-nycklarna hittar ni genom att logga in på portal.klarna.com och gå till betalningsinställningar, tryck på tvåfakorautentiseringen för att få fram användarnamn och lösenord.

När detta är fixat kommer det fungera att ta betalt med er Klarnabutik igen.



Klarna för slutkunden

Vad gäller för slutkunden som väljer att betala med Klarna?

- Vid "Betala direkt" kan slutkunden välja att betala med bankkonto, Swish, kort och banköverföring. För detta tar Klarna inte ut någon extra avgift eller ränta.

- Vid "Faktura" kan slutkunden välja Faktura 30 dagar eller Månadsfaktura. För detta tar Klarna inte ut någon extra avgift eller ränta.

- Vid "Delbetalning" kan slutkunden betala över tid genom att dela upp betalningen. En ränta kan tillkomma. Lär mer om hur delbetalningen fungerar HÄR.



På Klarnas hemsida hittar du aktuell information om kundens betalningsalternativ och villkor. www.klarna.com

Fick du svar på din fråga?