Grundtjänster

Hur grundtjänster skapas, ändras och hur de fungerar.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Alla tjänster behöver innehålla grundtjänster. Det går att lägga in en eller flera grundtjänster på varje tjänst. Det vanligaste är dock att man nyttjar en grundtjänst per tjänst.

Grundtjänster styr de bokföringstekniska inställningarna för era tjänster, såsom momssats, provisionsunderlag och kategorinamn i rapporter.

Grundtjänster används även för att koppla ett rum eller en utrustning till en specifik grupp av tjänster.

För att skapa eller ändra en grundtjänst så går du till Inställningar och väljer Tjänster. I den övre menyn finns valet Grundtjänster.

Välj Skapa ny (uppe till höger) eller klicka på grundtjänsten du vill ändra på.

De inställningar som finns för grundtjänster är:

  • Grundtjänstens namn

  • Om grundtjänsten debiteras kund eller är kostnadsfri.

  • Moms (%)
    Påverkar mängden moms på köp för tjänster som nyttjar denna grundtjänst

  • Provisionsunderlag

    Mängden du väljer påverkar provisioner som räknas ut av systemet för lönehantering.

  • Kategori
    Detta val har bara effekt om tjänsten som nyttjar denna grundtjänst inte har en egen kategori satt.

  • Rumstyp
    Används när du vill koppla specifika rum till tjänster som nyttjar denna grundtjänst.

  • Utrustningstyp

    Används när du vill koppla utrustning till tjänster som nyttjar denna grundtjänst.
    Om flera utrustningstyper läggs in på grundtjänsten så krävs minst en ledig utrustning från varje typ, för att en tid ska gå att boka.

Du kan ta bort grundtjänster så länge de inte är kopplade till en tjänst.
Tänk på att detta gäller både aktiva och inaktiva tjänster. Så om du får ett felmeddelande och inte lyckas ta bort grundtjänsten, kolla bland både aktiva och inaktiva tjänster. Du kan hitta inaktiva tjänster genom att gå till Inställningar och välja Tjänster.

Välj Filter uppe till höger och välj "Inaktiva", eller "Alla".

Fick du svar på din fråga?