Alla samlingar
Inställningar
Platser
Spåra besök med Google Analytics
Spåra besök med Google Analytics

Se hur många som besöker din sida jämfört med hur många som bokar.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Google Analytics är ett verktyg som kan användas för att spåra besök på hemsidor.

Bokadirekt erbjuder en funktion för att koppla er platssida mot Google Analytics.

För att nyttja dessa funktioner så behöver ni ha ett Google Analytics-konto.

Tänk på att dessa funktioner är beroende av tredjepartsappar.

Vi kan tyvärr inte hjälpa er med allt i dessa avseenden.

  • Behöver ni hjälp med Bokadirekt så kontaktar ni oss.

  • Behöver ni hjälp med inställningar för er hemsida så behöver ni kontakta er hemsideadministratör.

  • Behöver ni hjälp med Google Analytics, kolla med Google (de har massvis med hjälpartiklar i ämnet).

I denna artikel går vi igenom:


Aktivera spårning med Google Analytics

Börja med att logga in på Google Analytics.

På kugghjulet nere till vänster så väljer du Administratör.
Välj rätt egendom eller skapa en ny.

Om du skapar en ny egendom i enkom för Bokadirekt, ange länken till din platssida som du hittar i Bokadirekt, under Inställningar->Platser->Klicka på platsen->Onlinebokning->Onlinebokning URL (Plats).

Under valen för Egendom, klicka på Dataströmmar.

Välj ditt dataflöde i listan genom att klicka på det.

Där kan du se ditt ID och kopiera det.

Se till att spara detta. Det ska läggas in i Bokadirekt.

Nu ska du logga in i Bokadirekt och lägga till ditt ID från Google Analytics.


Välj Inställningar i den vänstra menyn och klicka sedan på Platser. Välj din plats i listan.

Klicka in dig på Onlinebokning i den övre menyn och gå ned till fältet Google analytics 4 tracking id.


Där lägger du in ditt ID från Google Analytics.

Du kan lägga till flera genom att separera dem med semikolon, t.ex:
G-PDHJTMFR8E;G-6V13Y24K0H

Se till att spara när du är klar.

Nu är spårningen aktiverad. Du kommer att kunna se besökare på platssidan i Google Analytics.


Mät konverteringar med Google Analytics

För att se hur många besök som leder till bokningar så behöver ni aktivera konverteringsmätning. Detta görs helt och hållet på ert Google Analytics-konto.

I och med Google Analytics 4 så sker detta per automatik med hjälp av "purchase"-eventet som skickas vid bokning.

Vill man skapa en egen konverteringshändelse för bokning så gör man så här:

Logga in på Google Analytics.

På kugghjulet nere till vänster, välj Adminstratör.

Se till att du står på rätt egendom och välj Händelser. Välj Skapa händelse.

Välj sedan dataflödet som händelsen ska skapas för.

Klicka på Skapa.

Du får lägga in ett namn på händelsen. T.ex. "Bokning", då det är just detta som kommer att mätas.

På Matchande villkor ska detta vara ifyllt:
Parameter= event_name

Operatör= är lika med

Värde= Book

Som på bilden nedan.

Under Händelser i menyn till vänster så kommer en händelse för "purchase" att skapas per automatik eftersom att vi skickar de händelserna till Google Analytics.
Har du ingen händelse för "purchase" skapad så har antingen ingen bokning gjorts, eller så har inte Analytics hunnit bearbeta informationen ännu.
Tänk på att det kan dröja 24-48 timmar innan de syns i Google Analytics.


Kom igång med Cross domain tracking

Cross domain tracking behöver ni få igång om ni t.ex. vill spåra klick för Google Ads som leder till er hemsida där kunden kan klicka sig vidare för att boka på er platssida på Bokadirekt.

Ni behöver kontrollera 2 saker:

  • Ni behöver använda samma ID för egendomen från Google Analytics på er hemsida som på Bokadirekt.

  • Bokadirekt behöver finnas tillagt som en domän för ert dataflöde i Google Analytics.

För att ställa in Bokadirekt som en domän för mätning över flera domäner i Google Analytics så börjar ni med att logga in på Google Analytics.

Gå till Administratör nere till vänster och under Egendom, klicka på Dataströmmar.

Där väljer du ditt dataflöde i listan.

Skrolla ned och klicka på Konfigurera tagginställningar.

Välj sedan Konfigurera dina domäner.

Se till att Matchiningstyp är "Innehåller" och Domän är "bokadirekt.se", som på bilden nedan.

Spara efteråt så kommer din spårning att fungera över olika domäner.

Kontrollera att mätning över flera domäner fungerar korrekt

Om du vill kontrollera så att allt fungerar som det ska, öppna en sida på din webbplats som innehåller en länk eller ett formulär som pekar mot Bokadirekt.

  1. Klicka på länken eller skicka formuläret för att komma till Bokadirekt.

  2. När du kommer till din platssida på Bokadirekt, kontrollera att webbadressen innehåller parametern "_ga" på slutet. T.ex. :
    https://www.bokadirekt.se/places/min-fina-plats-12345/?_ga=1*abcde5*.

Felsökning

Om inte parametern "_gl" finns i adressfältet när du kommer till Bokadirekt ifrån hemsidan enligt ovan så behöver du kontrollera att:

  • Domänen du lade in för egendomen stämmer.

  • Samma ID för egendomen används på er hemsida som på Bokadirekt.

  • Navigeringen mot Bokadirekt inte sker med JavaScript.

Fick du svar på din fråga?