No show - Din bokföring

Bokföring av no show-fakturor

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

No show-fakturor är när du har använt Bokadirekts tjänst för att fakturera ett uteblivet besök.

Förfarandet i korthet:

  1. Kund bokar tid.

  2. Kund uteblir från besök.

  3. No show-faktura skickas av er.

  4. Faktura går ut till kund.

  5. Betalning sker.

  6. Utbetalning till angivet konto för företaget.

Bokföring:
När utbetalning kommer redovisas det under på No show rapporten som du hittar under Admin -> Rapporter & Export.
Det belopp som inkommer är nettobelopp efter hanteringsavgiften är avdragen.

Ex.
Utbetalt belopp 350kr
Fakturerat No-show till kund 500kr(intäkt inkl moms)

Hanteringkostnad: 500(+ev fakturerings- och påminnelseavg till kund)*x30%)=150kr(inkl ing. moms 30kr)
Försäljningsintäkt: 500(+ev fakturerings och påminnelseavgifter till kund)* = 500kr(inkl moms)
Moms: 500x0,2

(D=debet K=kredit)
D 19XX 350kr Utbetalt belopp
D 64XX 120kr Hanteringskostnad
D 2640 30kr Moms på hanteringskostnaden
K 3XXX 400kr Försäljningsintäkten =fakturerad NoShow(ink.moms)x0,8
K 2610 100kr 25% av försäljningsintäkten (500x0,8)

*Ev fakturerings- och påminnelseavgifter tas upp både som intäkt och kostnad

Om köparen måste betala en avgift för tjänsten är köparen bunden till sin förpliktelse enligt avtalet. Säljaren är skattskyldig till mervärdesskatt för omsättningen av tjänsten.


OBS: material ska inte faktureras eftersom det inte anses förbrukat.

Hel skatteverkets utlåtande/ställningstagande kan läsas här:

Fick du svar på din fråga?