Onlinebetalningar – Frågor och svar

Förenkla din vardag och låt dina kunder betala online. Här kommer vanliga frågor och svar om onlinebetalningar.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Onlinebetalningar innebär att dina kunder ges möjligheten att lägga till ett betalkort eller Google Pay & Apple Pay vid bokning på marknadsplatsen. Pengarna dras från kundens kort efter genomförd behandling, så länge du inte väljer att de ska dras direkt vid bokning (så kallad betalningsgaranti).

Varför ska jag erbjuda onlinebetalning?

För att inte tappa kunder för att de inte kan betala som de vill, och för att du ska vara säker på att få betalt. Var tredje svensk föredrar att betala i samband med bokning och genom att kunden anger sina kortuppgifter redan vid bokning slipper du risken med dyra no-shows.

Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?

Alla vanliga betal- och kreditkort, Apple Pay, Google Pay samt faktura och delbetalning med Qliro eller Klarna.

Kan jag ändra priset efter behandling?

Ja. Du kan både höja och sänka priset och till exempel lägga till rabatter innan betalningen slutförs med kunden.

Kan jag ge rabatt till en kund?

Ja. Du kan lägga till rabatter innan betalningen slutförs med kunden.

Kan jag sälja produkter efter behandling?

Ja. Du kan lägga till produkter till betalningen efter behandling.

Behöver jag administrera återbetalningar vid avbokning?

Nej. Allting sköts automatiskt vid avbokningar, du behöver inte göra någonting.

När dras betalningen vid en onlinebokning?

Betalningen dras efter behandling om du inte valt att kräva förbetalning för en eller flera tjänster.

Vad behöver jag göra för att betalning ska aktiveras?

Du aktiverar betalningen direkt i bokningsvyn. Du kan också ta denna till kassan och slutföra den där.

Vad är transaktionsavgiften?

Transaktionsavgiften är 1,5% ex. moms. Inga fasta kostnader! Om kunden avbokar betalar du ingenting.

Hur lång tid tar det innan jag får pengarna?

Utbetalning sker på måndagar. Om du har mer än 1000:- att betala ut på onsdagen efter det så gör vi en extra utbetalning.

Kan jag aktivera onlinebetalning på specifika tjänster?

Nej, om du har aktiverat onlinebetalning så kommer dina kunder att kunna välja att betala alla tjänster online.

Kan jag kräva onlinebetalning av kunder?

Ja. Du kan kräva detta på alla dina tjänster eller välja ut enstaka tjänster att kräva detta på.

Kan jag välja att ha tvingande onlinebetalning på specifika tjänster?

Ja. Du ställer in detta under inställningarna för din tjänst.

Kan jag kräva onlinebetalning av specifika kunder?

Ja, du kan välja att endast kräva förbetalning för nya kunder om du vill

Hur fungerar det vid no-shows?

Om en kund inte dyker upp markerar du att kunden inte kom och aktivera sedan betalning. Du väljer själv hur mycket pengar du vill dra. Tänk på att du måste informera kunden om detta i dina bokningsvillkor.

Måste jag ha er kassa?

Nej. Onlinebetalningar fungerar både med och utan vårt kassasystem.

Kan kunden välja betalsätt själv?

Ja. Kunden väljer själv vid bokning.

Hur hanteras “Från-priser”?

Du justerar priset efter behandlingen så att den stämmer överens med det du ska ta betalt.

Måste alla personer t.ex. hyrstolar ta emot onlinebetalningar?

Onlinebetalning aktiveras på företagsnivå vilket innebär att alla personer som är verksamma i samma företag kommer att ta emot onlinebetalningar

Kan enbart en hyrstol ta emot onlinebetalningar?

Ja, så länge hyrstolen har ett eget företag så kan detta välja att ta emot onlinebetalningar

Fick du svar på din fråga?