Alla samlingar
Admin
Skatteverket
Kassaregister hos Skatteverket - Vanliga frågor
Kassaregister hos Skatteverket - Vanliga frågor

Registrering av kassaregistret hos Skatteverket.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Det är eget ansvar att se till att kontrollenheten samt kassaregistret har korrekta uppgifter och Bokadirekt kan inte se eller ansvara för om uppgifterna har fyllts i felaktigt. Att använda en kassa som inte är registrerad eller som är registrerad med felaktiga uppgifter är förbjudet enligt lag och kan medföra risk för böter.

Varför behöver man omregistrera sitt kassaregister från och med 2024-01-01?

Vårt kassasystem har för ett tag sedan bytt namn från itsperfect till Bokadirekt. För att uppgifterna ska stämma hos Skatteverket behöver kassan omregistreras. Varje företag som har vårt kassasystem måste registrera om sitt kassaregister hos Skatteverket efter 1 januari 2024. Detta innebär att ni behöver både avanmäla ert nuvarande kassaregister samt nyanmäla ert kassaregister med uppdaterade uppgifter.

Detta kan som tidigast göras 1/1-24 och måste göras senast 14 dagar efter ert första köp i kassan.

Du hittar all information samt en film om hur du gör ändringen i denna hjälpartikel

Hur går en anmälan till för kassaregister hos Skatteverket?
Innan du börjar använda kassan måste du logga in på Skatteverket och registrera ditt kassaregister. Du har 14 dagar på dig att genomföra registreringen från ditt första köp gjort i kassan. För att göra det enkelt för dig har vi tagit fram en instruktion som visar precis hur du gör. Klicka HÄR för att se hur man registrerar kassaregister hos Skatteverket.

Varför görs ej detta automatiskt längre?
Från och med 1 April 2023 har kraven ändrats hos Skatteverket och vi på Bokadirekt kan ej längre göra detta åt er som vi tidigare gjort. För dig som börjat använda kassan hos oss innan denna ändring så har registreringen gjorts automatiskt av oss men eventuella ändringar kommer framöver behövas göras av er själv.


Vad är viktigt att tänka på?
Den adress ni fyller i på kassaregistret hos Skatteverket ska vara den adress verksamheten tar plats på. Det är väldigt viktigt att exakt samma inställningar är ifyllt på era platsinställningar inne på Bokadirekt. Om det inte stämmer riskerar man höga böter.

Hur lång tid tar det innan registreringen är klar?
Från att man skickat in registreringen hos Skatteverket kan det ta upp till 2 veckor innan registreringen är helt färdig hos Skatteverket, och när den är klar kommer företaget få ett brev med bekräftelse om registreringen. I detta brev kommer det även följa med klistermärken där det står ett identifikationsnummer för kassaregistret respektive kontrollenheten, dessa skall sättas synliga i kassan så om Skatteverket kommer på besök så ska det vara lätt för dem att se.

Vart ska jag sätta klistermärkena jag får av Skatteverket?
I brevet du får ca 2 veckor efter registreringen skickats in kommer det finnas klistermärken där det står ett identifikationsnummer för kassaregistret respektive kontrollenheten. Fäst dessa på ett synligt och säkert sätt på respektive enhet. Har du ett sådant kassaregister att det inte går att fästa era klistermärken på kassaregistret/kontrollenheten får du förvara dom i direkt anslutning till platsen där kassaregistret används. Du ska då också ha en förteckning över vilka enheter som hör till respektive skylt.

Behöver jag den fysiska svartalådan?
Nej det behöver du inte, svartalådan är molnbaserat så du behöver ingen fysisk låda med vårt kassasystem. Har du kvar en svartlåda från ett tidigare system kan du skicka tillbaka den till Skatteverket.

Hur gör man om ett företag är aktivt på flera platser?
Är ett företag aktivt på flera platser (adresser) på samma portal (konto) behöver man registrera ett kassaregister per plats. Skillnaden mellan registreringarna blir kassaregistrets adress samt tillverkningsnummer. Kassaregistrets adress är den adress kassan befinner sig på. Tillverkningsnummer är portal-ID + numret på registreringen med ett bindestreck mellan. Exempelvis 6662-1 för första platsen och 6662-2 för andra platsen.

Hur avregistrerar man ett kassaregister hos Skatteverket?
Om du ska avsluta kassaregistret så behöver du själv göra det. Du kan göra det via deras e-tjänster eller genom att kontakta dem. Läs mer här

Vad händer om jag behöver göra ändringar i registreringen?
Om du ska ändra kassaregistret så behöver du själv göra det. Du kan göra det via deras e-tjänster eller genom att kontakta dem. Läs mer här
Ändrar man företagsnamnet eller platsens adress behöver detta ändras både hos Skatteverket samt inne på inställningarna i Bokadirekt.

Fick du svar på din fråga?