Onlinebetalning

Ge dina kunder möjlighet att betala med kort, Swish och Apple Pay när de bokar online

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Med onlinebetalningar blir det enkelt för dina kunder att betala online, och det minskar risken för no-show.

Kunderna kan då betala med Apple Pay, Google Pay, kort (Visa, Mastercard och American Express) samt Swish.

När onlinebetalning är aktiverat får dina kunder möjligheten att förbetala sin bokning redan vid bokningstillfället.

Kort och gott en smidigare och säkrare upplevelse för er och era kunder!

  • Kunden kan spara sitt kort i användaren för att betala med ett klick.

  • Kunder kan även betala bokningar med Google Pay, Apple Pay och Swish.

  • 30% av alla som bokar via Bokadirekt väljer att betala online om möjlighet finns.

  • Snart kommer även Swish erbjudas via onlinebetalning!

Avsnitt i denna artikel:


Hur aktiverar jag onlinebetalningar?

Det är enkelt att komma igång. Inloggad som administratör aktiverar du onlinebetalning online genom att följa dessa steg.

Klicka på Admin och välj Betalningar.

Klicka på Kom igång och fyll i kontouppgifterna på nästa sida.


Hur fungerar det?

När kunder bokar tider online hos dig så kan de välja att förbetala med kort eller Apple och Google Pay. Om du redan erbjuder Klarna eller Qliro finns även dessa betalmetoder tillgängliga.


Bokningar som betalats online betalas ut till ditt företag 1-2 gånger i veckan.
Varje måndag, samt även onsdagar om 1000kr eller mer väntar på att utbetalas.


Du kan se alla online-transaktioner under Admin > Rapporter & Export > Utbetalningar.


Onlinebetalningar har ingen fast avgift utan endast en transaktionsavgift på 1,5%. Avgiften baseras på det betalda beloppet. Moms tillkommer.

Avgiften dras från det belopp som utbetalas till dig.


Slutför en onlinebetalning

När en kund förbetalt en bokning så syns det tydligt på bokningen i kalendern då den både är gulmarkerad i kalendern och även talar om att den är förbetald när man öppnar upp bokningen.

För att köpet ska gå igenom och för att du ska få utbetalt pengarna till ditt företag måste förbetalningen slutföras. Detta gör man genom att öppna bokningen och klicka på Slutför betalning.

I betalningen kan du välja att direkt slutföra betalningen genom att klicka på Slutför betalning. Man kan såklart både höja och sänka priset på köpet genom att lägga in en rabatt eller exempelvis lägga till en produkt i köpet.

Om priset sänks så kommer endast den summan som slutförs dras från kunden konto och resterande summa går tillbaka till kunden.

Om priset höjs klickar man på Välj betalsätt för att välja hur man vill betala för mellanskillnaden.

Välj ett betalsätt för mellanskillnaden och klicka sedan på Betala.


No show

Om kunden inte avbokat och inte dyker upp kan du välja att aktivera betalningen. Glöm inte att även markera att kunden inte kom.

För att kunna debitera för no-show på en bokning som betalats med kort krävs det att du har inställningen "Kräv förbetalning vid onlinebokning" aktiverat på din användare.

Du aktiverar detta genom att gå till Inställningar, väljer Användare och klickar på ditt namn. I den övre menyn väljer du Avancerade inställningar och där aktiverar du Kräv förbetalning vid onlinebokning.

För att vara helt säker på att slippa no-shows kan du välja att aktivera tvingande betalning på dina tjänster. Du väljer då om du vill ha tvingande betalning från alla kunder eller bara kunder som inte tidigare har bokat hos dig.



När dras beloppet från kundens kort?

Betalningen reserveras från kundens konto direkt när förbetalningen skapats. Sedan dras pengarna när betalningen slutförts efter bokningen utförts.


Återbetala en slutförd online-betalning

Om du har genomfört ett köp som senare ska ångras och återbetalas.

Gå in på Kassa i vänstermenyn och välj Tidigare inslag.
Sök upp köpet du ska ångra genom att antingen söka på datum, kvittonummer, kundens namn eller liknande.
När du hittat köpet klickar du på dom tre prickarna till höger på raden för betalningen och väljer Felslag.

Köpet returneras och beloppet går åter till kundens kort inom någon bankdag.


Kontrollera utbetalningar


När du aktiverat onlinebetalning så kommer alla genomförda betalningar att betalas ut till ditt företag en gång per vecka.

Du kan se alla online-transaktioner under Admin > Rapporter & Export > Utbetalningar.


Fick du svar på din fråga?