Skapa och hantera faktura

Skapa, ta bort, betala eller skicka påminnelse på faktura

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Skapa faktura
För att skapa en faktura till kunden gör man ett vanligt köp i kassan och väljer faktura som betalsätt, notera att du måste ha en kund tillagt i köpet för att kunna välja faktura som betalsätt.
Sedan kan du välja att lägga till faktureringsavgift samt välja förfallodatum.

Har ni inte faktura tillagd som betalsätt kan ni lägga till det inne på:
Admin > Betalningar > Betalningsmetoder.


För att lägga till fakturerings och påminnelseavgift gå in på:
Inställningar > Företag > Ekonomi.


Ta bort faktura
För att ta bort en faktura som exempelvis blivit felaktig går man in på:
Kassan > Tidigare inslag > Sök på fakturanumret > Klicka på dom tre prickarna till höger > Felslag.

Skicka påminnelsefaktura
Om kunden inte betalt sin faktura i tid och ni vill skicka en påminnelse gör ni enligt nedan:
Kassan > Tidigare inslag > Sök på fakturanumret > Klicka på dom tre prickarna till höger > Skicka faktura > Skicka påminnelse > Lägg till eventuell påminnelseavgift > Skicka.

Betala faktura
För att markera en faktura som betald när ni sett att pengarna kommit in på er bank går man in på:
Kassan > Tidigare inslag > Sök på fakturanumret > Klicka på dom tre prickarna till höger > Betala faktura > Välj betalstätt som kunden betalat på.


Fick du svar på din fråga?