I denna artikel går vi igenom hur du kan aktivera och redigera automatiska meddelanden som skickas för bokningar, så kallade Automatiska sms/e-post.
Visste du att du nu kan ändra avsändare av SMS?
Du gör detta under Inställningar och Platser. Klicka på platsens namn och ändra Platsnamn i sms.
Alla meddelanden går att ställa in att skickas via e-post och/eller SMS.
De automatiska sms/e-post som ni kan ställa in är:
Bokningsbekräftelse
Skickas vid bokning.Avbokningsbekräftelse
Skickas vid avbokning.Bokningspåminnelse
Skickas upp till 72 timmar innan bokad tid.Uppföljning
Skickas upp till 240 dagar efter kundens bokning.
Skickas bara om kunden inte har framtida bokningar.
Meddelanden går att ställa in per användare eller för hela kontot (alla användare).
Om ni ställer in automatiska sms/e-post för kontot så gäller den per automatik för alla användare.
Om automatiska sms/e-post för en användare skiljer sig från den som är inställd för kontot så tar den prioritet.
Ställ in Automatiska sms/e-post till kunder
Du kan antingen ställa in automatiska sms/e-post till kunder för specifika användare eller hela kontot.
Ställ in för en användare:
Gå till Inställningar och välj Användare. Klicka på personens namn och gå vidare till Utskick den övre menyn. Här hittar du både utskick till dina kunder samt utskick till dig vid nya bokningar/avbokningar.
Om du t.ex. vill aktivera Bokningspåminnelse via SMS så väljer du hur många timmar innan som det ska skickas.
Klicka på Ändra mall om du vill ändra eller se texten.
Redigera mallen så som du önskar.
Till höger finns platshållare som hämtar information ifrån bokningen och/eller dina inställningar. Klicka på en platshållare för att lägga in den.
Exempel:
Hej {{customer_firstname}} och välkommen till {{salon_name}}!
{{booking_date}}
Kl. {{booking_starttime}}
Kom gärna 5 minuter före bokad tid.
Kommer att se ut så här när det skickas:
Hej Martin och välkommen till Testsalongen!
2023-05-19
Kl. 18.00
Kom gärna 5 minuter före bokad tid.
En nyhet är att du kan lägga till den bokade tjänstens beskrivning i bekräftelsen.
Bokning - tjänst beskrivning
Hämtar Beskrivning online från tjänstens inställningar.
Bokning - tjänst behandlingsbeskrivning
Hämtar Information vid behandling från tjänstens inställningar.
Ställ in för hela kontot:
Gå till Inställningar och välj Övrigt. Klicka på Automatiska sms/e-post.
Ställ in Automatiska sms/e-post till användare
Det går även att skicka automatiska meddelanden till användare på erat företag när en bokning eller avbokning sker.
Gå till Inställningar och välj Användare. Klicka på användarens namn och välj Utskick i den övre menyn. Under "Utskick till användaren" så kan ni styra om SMS och/eller e-post ska skickas vid bokning och/eller avbokning hos den användaren.
Denna inställning går även att aktivera per företag. Då skickas en bekräftelse till den angivna e-postadressen/mobilnumret om bokningen/avbokningen gäller en användare som är inställd på det företaget. Detta hittar ni under Inställningar, välj Företag. Klicka på företagets namn och välj Utskicksinställningar.
Tänk på:
SMS medför en kostnad, konstaden för era SMS ser ni på ert avtal samt på era fakturor. För var 160:e påbörjat tecken så räknas det som ytterligare ett SMS.
E-post är kostnadsfritt.
Plasthållare/dynamisk information går inte att använda i manuella utskick.
Om kunden inte får e-postmeddelanden som tänkt, dubbelkolla att mailadressen stämmer samt att kunden kollar sin e-post direkt hos sin e-postleverantör istället för via en extern klient.
Kunden behöver ha sitt nummer registrerat i fältet "Mobilnummer" för att SMS ska skickas till kunden.