Alla samlingar
Inställningar
Användare
Automatiska sms/e-post (Bekräftelser, påminnelser)
Automatiska sms/e-post (Bekräftelser, påminnelser)

Aktivera eller ändra de automatiska meddelanden som skickas för bokningar.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

I denna artikel går vi igenom hur du kan aktivera och redigera automatiska meddelanden som skickas för bokningar, så kallade Automatiska sms/e-post.

Visste du att du nu kan ändra avsändare av SMS?
Du gör detta under Inställningar och Platser. Klicka på platsens namn och ändra Platsnamn i sms.

Alla meddelanden går att ställa in att skickas via e-post och/eller SMS.

De automatiska sms/e-post som ni kan ställa in är:

  • Bokningsbekräftelse
    Skickas vid bokning.

  • Avbokningsbekräftelse
    Skickas vid avbokning.

  • Bokningspåminnelse
    Skickas 1 till 72 timmar innan bokad tid.

  • Uppföljning
    Skickas 1 till 240 dagar efter kundens bokning.
    Skickas bara om kunden inte har framtida bokningar.

Meddelanden går att ställa in per användare eller för hela kontot (alla användare).

  • Om ni ställer in automatiska sms/e-post för kontot så gäller den per automatik för alla användare.

  • Om automatiska sms/e-post för en användare skiljer sig från den som är inställd för kontot så tar den prioritet.


Ställ in Automatiska sms/e-post

Du kan antingen ställa in automatiska sms/e-post för användare eller hela kontot.

  • Ställ in för en användare:
    Gå till Inställningar och välj Användare. Klicka på personens namn och gå vidare till Avancerade inställningar i den övre menyn. Längre ned hittar du Automatiska sms/e-post.

  • Ställ in för hela kontot:
    Gå till Inställningar och välj Övrigt. Klicka på Automatiska sms/e-post..

Vyn ser sedan likadan ut oavsett vilken av vägarna du tog ovan.

Gå in på den typ av meddelande du vill aktivera eller ändra, så ser du detta.


Om du t.ex. vill aktivera Bokningspåminnelse via SMS så väljer du hur många timmar innan som det ska skickas.

Klicka på Ändra mall om du vill ändra eller se texten.

Redigera mallen så som du önskar.

Till höger finns platshållare som hämtar information ifrån bokningen och/eller dina inställningar. Klicka på en platshållare för att lägga in den.

Exempel:

Hej {{customer_firstname}} och välkommen till {{salon_name}}!
{{booking_date}}
Kl. {{booking_starttime}}

Kom gärna 5 minuter före bokad tid.

Kommer att se ut så här när det skickas:

Hej Martin och välkommen till Testsalongen!
2023-05-19
Kl. 18.00

Kom gärna 5 minuter före bokad tid.

En nyhet är att du kan lägga till den bokade tjänstens beskrivning i bekräftelsen.

  • Bokning - tjänst beskrivning
    Hämtar Beskrivning online från tjänstens inställningar.

  • Bokning - tjänst behandlingsbeskrivning
    Hämtar Information vid behandling från tjänstens inställningar.

Tänk på:

  • SMS medför en kostnad, konstaden för era SMS ser ni på ert avtal samt på era fakturor. För var 160:e påbörjat tecken så räknas det som ytterligare ett SMS.

  • E-post är kostnadsfritt.


Fick du svar på din fråga?