Alla samlingar
Marketing
Recensioner Frågor & Svar
Recensioner Frågor & Svar
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Nyhet! 🎉

Nu kan du även besvara recensioner.
Gå till Marknad i vänstermenyn och välj sedan Recensioner. Här kan du besvara recensioner. Detta ingår om man har paketen Bas och Tillväxt.

Kostar recensions-tjänsten något?
Nej, recensionstjänsten ingår i ditt abonnemang.

Vem kan lämna en recension?
Kunder som slutfört en inbokad tjänst kan lämna en recension efter dess utförande.

Visas alla recensioner?

De recensioner där kunden har valt att lämna en kommentar blir synliga på din platssida på marknadsplatsen. När kunden bara har valt att lämna en betygsättning så påverkar det endast betygsnittet och kunden är därav anonym.

Vad är det kunden recenserar?

Kunden recenserar sin upplevelse av tjänstens utförande av den specifika tjänsteutövaren.

När kan kunden recensera?
Kunden får ett e-mail ca två timmar efter utförd behandling. Har kunden ej kvar sitt mail kan kunden även logga in på Bokadirekt appen för att lämna en recension. Kunden har 30 dagar på sig att lämna en recension från dagen bokningen var.

Om en tjänst avbokas eller markeras som “No-show” skickas ingen förfrågan om recension.

Hur ofta kan en kund lämna en recension?

En kund kommer maximalt en gång per 45 dagar kunna lämna en recension hos samma tjänsteutövare. Kunden har 30 dagar på sig att lämna en recension från dagen bokningen var. Även om kunden ej lämnat en recension när möjligheten fanns så tar det 45 dagar tills kunden får möjligheten igen.


Hur publiceras recensionerna?

Recensionerna kommer publiceras i Bokadirekts mobila app för konsumenter och på Bokadirekt.se. Recensionerna kommer också indexeras för Google och visas vid Google-sökningar. Vill du inte att recensionerna ska publiceras behöver du avaktivera funktionen.

Finns det något negativ aspekt med att inte publicera recensioner?

  • Recensioner är den mest efterfrågade funktionen av konsumenter och undersökningar visar att konsumenter som inte tidigare har bokat tid hos en tjänsteutövare känner en trygghet i att läsa recensioner innan hen tar beslut om bokning. Detta leder också generellt till en ökad sannolikhet att hen bokar tiden. Att inte publicera recensioner kan leda till färre nya kunder.

  • Google och andra sökmotorer favoriserar också sökresultat med recensioner. Att inte publicera recensioner kommer negativt påverka rankingen av din platssida vid Google-sökningar.


Vad kan jag göra om jag får en negativ recension?

Negativa recensioner är en naturlig del av recensioner. Det är i princip omöjligt att få 5/5. Om du tycker en recension är exceptionell kan supporten i undantagsfall hantera den.
Har en kund lämnat en negativ kommentar är bästa sättet att bemöte det genom att svara på recensionen.

Varför visas inte mina recensioner?
Kontrollera så att du har aktiverat recensioner. Du hittar inställningar under Inställningar > Användare. Det krävs även 5 recensioner för att de ska visas. Detta för att förhindra att ditt betygsnitt blir lågt ifall du har oturen att de första som recenserar är missnöjda kunder.
Recensioner visas endast för aktiva användare, om en användare inaktiveras kommer den personens recensioner inte längre visas.

Jag vill inte fråga mina kunder om recensioner, hur avaktiverar jag?
Det finns en på/av-knapp under Inställningar > Användare > Avancerade inställningar.

Jag vill inte publicera recensioner på min Bokadirekt, hur avaktiverar jag publicering?
Inställningar > Användare > Avancerade inställningar. Bocka bort att recensioner ska visas.

Recensionsförfrågan som skickas till kund:

Fick du svar på din fråga?