Hoppa till huvudinnehåll

Omdömen Frågor & Svar

Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

Nyhet! 🎉

Nu kan du även besvara omdömen.
Gå till Marknad i vänstermenyn och välj sedan Omdömen. Här kan du besvara recensioner. Detta ingår om man har paketen Bas och Tillväxt.

Kostar tjänsten något?
Nej, omdömen ingår i ditt abonnemang.

Vem kan lämna ett omdöme?
Kunder som slutfört en inbokad tjänst kan lämna en recension efter dess utförande.

Visas alla omdömen?

De omdömen där kunden har valt att lämna en kommentar blir synliga på din onlinebokning. När kunden bara har valt att lämna en betygsättning så påverkar det endast betygsnittet och kunden är därav anonym.

Vad är det kunden lämnar omdöme om?

Kunden lämnar sitt omdöme om sin upplevelse av tjänstens utförande av den specifika tjänsteutövaren.

När kan kunden lämna omdöme?
Kunden får ett e-postmeddelande ca två timmar efter utförd behandling. Har kunden ej kvar sitt mail kan kunden även logga in på Bokadirekt appen för att lämna ett omdöme. Kunden har 30 dagar på sig att lämna ett omdöme från dagen bokningen var.

Om en tjänst avbokas eller markeras som “No-show” skickas ingen förfrågan om att lämna omdöme.

Hur ofta kan en kund lämna ett omdöme?

En kund kommer maximalt en gång per 45 dagar kunna lämna ett omdöme hos samma tjänsteutövare. Kunden har 30 dagar på sig att lämna ett omdöme från dagen bokningen var. Även om kunden ej lämnat ett omdöme när möjligheten fanns så tar det 45 dagar tills kunden får möjligheten igen.


Hur publiceras omdömen?

Omdömen kommer publiceras i Bokadirekts mobila app för konsumenter och på Bokadirekt.se. Omdömen kommer också indexeras för Google och visas vid Google-sökningar. Vill du inte att dina omdömen ska publiceras behöver du avaktivera funktionen.

Finns det något negativ aspekt med att inte publicera omdömen?

  • Omdömen är den mest efterfrågade funktionen av konsumenter och undersökningar visar att konsumenter som inte tidigare har bokat tid hos en tjänsteutövare känner en trygghet i att läsa omdömen innan hen tar beslut om bokning. Detta leder också generellt till en ökad sannolikhet att hen bokar tiden. Att inte publicera omdömen kan leda till färre nya kunder.

  • Google och andra sökmotorer favoriserar också sökresultat med omdömen. Att inte publicera omdömen kommer negativt påverka rankingen av din onlinebokning vid Google-sökningar.


Vad kan jag göra om jag får ett negativt omdöme?

Negativa omdömen är en naturlig del av omdömen. Det är i princip omöjligt att få 5/5. Om du tycker att ett omdöme är exceptionell kan supporten i undantagsfall hantera den.
Har en kund lämnat en negativ kommentar är bästa sättet att bemöta det genom att svara på omdömet.

Varför visas inte mina omdömen?
Kontrollera så att du har aktiverat omdömen. Du hittar inställningar under Inställningar > Användare > Välj användare > Avancerat. Det krävs även 5 omdömen för att de ska visas. Detta för att förhindra att ditt betygsnitt blir lågt ifall du har oturen att de första som recenserar är missnöjda kunder.
Omdömen visas endast för aktiva användare, om en användare inaktiveras kommer den personens omdömen inte längre visas.

Jag vill inte fråga mina kunder om omdömen hur avaktiverar jag?
Det finns en på/av-knapp under Inställningar > Användare > Välj användare > Avancerat.

Jag vill inte publicera recensioner på min Bokadirekt, hur avaktiverar jag publicering?
Inställningar > Användare > Välj användare > Avancerat. Bocka bort att omdömen ska visas.

Hur beräknas det totala betyget på Bokadirekt.se?

Det totala betyget beräknas genom att summera alla betyg och dela med antalet recensioner, vilket är ett enkelt genomsnitt. Den andra decimalen i det totala betyget avrundas uppåt om den är 5 eller högre. Till exempel, om genomsnittet är 4,85 kommer det totala betyget att vara 3,9. Om genomsnittet är 4,84 kommer det totala betyget att vara 4,8.

E-postmeddelanet som skickas till kund:

Fick du svar på din fråga?