Problem med kortterminal eller kvittoskrivare?

Lösningar på vanliga felmeddelanden

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Här hittar du vanliga problem och felmeddelanden och hur man löser dom. Hittar du inte felet du söker eller om lösningen inte hjälper, vänligen kontakta supporten så hjälper vi dig!

De vanligaste lösningarna på tekniska problem är:
- Kolla så kablarna sitter som dom ska. (Ej någon USB hub mellan terminal/skrivare och datorn)
- Regelbundet göra alla Windowsuppdateringar på datorn.
- Starta om datorn, kortterminalen eller kvittoskrivaren.
- Starta om Smartclient (se avsnitt 1.)

Avsnitt i denna artikel:

SMARTCLIENT OFF?

Om blixtsymbolen i kassan är röd och det står "Kassa off" på Smartclient, vänligen följ instruktionerna nedan:

Högerklicka på "i" symbolen längst ner till höger.
Välj "Starta om"

OBS! Har du en Verifone terminal kommer en svart ruta komma upp, kryssa inte ner den, utan låt den vara så kommer den försvinna av sig själv när du gör ditt nästa kortköp i kassan.

Om detta ej fungerar, vänligen kolla er internetuppkoppling. Detta gör ni enklast på www.bredbandskollen.se och starta mätning. Uppladdning och nedladdning bör ej underskrida 10.

Om detta problem uppstår ofta man kan kolla så programmet Smartclient är satt att köras som administratör.

  1. Sök upp Itsperfect smartclient och öppna filsökvägen.

  2. Högerklicka på filen och välj "Egenskaper"

  3. Välj Kompatibilitet > Bocka i "Kör det här programmet som en administratör" > Verkställ > Spara > Klar.


KVITTOSKRIVAREN FUNGERAR EJ

Testa stänga av den och starta om den, kolla så alla kablar sitter som de ska både i skrivaren och i datorn. Kolla så den lyser, att kvittorullen inte är slut och att rullen sitter åt rätt håll. Testa håll in FEED knappen och se om det kommer ut något då.
Har du kollat allt detta och den ändå inte skriver ut kvitton från kassan, vänligen kontakta supporten.


KORTTERMINAL - TERMINAL STÄNGD

Har du en Nets terminal som säger ”Terminal stängd”, vänligen kontakta Nets support.

Om din Verifone terminal säger "Terminal stängd" vänligen följ instruktionen nedan:

Verifone VX820 eller Yomani:

  1. Gå in på meny på terminalen

  2. Ange lösenord 123456 - Tryck grön knapp

  3. Välj Kommunikation

  4. Välj Nätverk

  5. Välj Terminal IP

  6. Gå in på Bokadirekt:
    Inställningar > Övrigt > Betalterminaler och skrivare > Klicka på terminalen > Gå in på inställningar > Kolla så IP adressen som står där inne stämmer överens med den på kortterminalen.

  7. Om IP-adressen inte stämmer, redigera så det stämmer inne i kassan och spara.
    Starta sedan om Smartclient. (se avsnitt 1.)

Verifone P400

  1. Sök på din dator efter "Kommandotolken" (cmd) och öppna den

  2. Väl där inne skriver du "ipconfig" och sedan klickar på enter.

3. Leta upp "IPv4 Adress..." siffrorna efter det är er IP adress.
4. Tryck 4 och 6 samtidigt på terminalen.

5. Skriv in lösenord 1234

6. Gå in i administration

7. Välj settings

8. Välj ECR

9. Välj ECR adress, kolla vad det står för IP adress. Se till så IP-adressen som står inne på datorn också står inne på terminalen. Stämmer den inte, radera det som står med gul knapp och skriv in korrekt adress, använd * för att skriva punkterna.


KORTTERMINAL - ERROR 7103 – STARTA OM TERMINALEN


Får man felmeddelandet 7103 i kassan så behöver man starta om kortterminalen.

  • Har du en Verifone-terminal, dra ut kabeln och koppla in den igen för att starta om den.

  • För att starta om en Nets terminal gör du så här:

  1. Håll in den gula knappen och [.,’] knappen samtidigt tills den piper.

  2. Vänta tills den startat om och testa gör ett kortköp på nytt.



NETS KORTTERMINAL - "ERR_SEND_LOW_LEVEL_FAIL"

Felmeddelandet betyder att terminalen inte får tillräckligt med ström. Kolla så det inte sitter någon USB-hub mellan kortterminalen och datorn. Testa även byta USB-ingång i datorn. Se även till så det är en strömkabel kopplad från terminalen till ett eluttag och se till så det uttaget ger ström.
Om du kollat detat och det inte hjälper, testa starta om terminalen enligt ovan (se punkt 4.)


NETS KORTTERMINAL - "MEDGES EJ – UTSKRIFTSMINNE FULLT"

Vänligen gör ett dagsavslut för alla företag som använder kortterminalen.
Kontakta även Nets support och be dem stänga av automatiska dagsavslut om detta är aktiverat.


NETS KORTTERMINAL - "BEKLAGAR STÄNGT"

Vänligen kontakta Nets support.
De två vanligaste orsakerna på "Beklagar stängt" är att det finns en inaktiv fleranvändare kvar på terminalen eller att terminalen tappat sitt terminal-ID.

Tyvärr är ingendera dessa något som Bokadirekt skulle kunna lösa.


NETS KORTTERMINAL - "ALERT IRRUPTION !!!" (röd text på terminalen)

Felmeddelandet indikerar att terminalen har fått en kortslutning och inte längre fungerar. Kontakta Nets support på 08-6099200 för att få terminalen utbytt.


KASSALÅDAN ÖPPNAS EJ

För att kassalådan ska öppnas måste man göra ett kontantköp samt skriva ut kvitto.
Annars får man öppna den manuellt med nyckel.
Notera att man även behöver behörigheten "Öppna kassalåda" inne på Inställningar > Användare > Behörighet > Kassan, är denna ej aktiverad kommer kassalådan inte öppnas för den personen.

Om det ändå inte fungerar vänligen kolla alla kablar så dom sitter som dom ska samt starta om kvittoskrivaren. Kontakta supporten om den ej fungerar.

Fick du svar på din fråga?