Smartclient är ett program som tillåter en att koppla externa terminaler och kvittoskrivare till kassan. För att kunna ladda ner Smartclient behöver man Windows 10 eller 11 på sin dator. Det går alltså inte att ladda ner på en dator utan Windows eller på en ipad eller telefon.
Notera att man behöver EJ Smartclient för att koppla vår Bokadirekt kortterminal eller vår Bokadirekt cloudkvittoskrivare då dom kopplas via molnet.
Följ guiden nedan för att ladda ner Smartclient:
1. Klicka på Inställningar i vänstermenyn.
2. Gå till Övrigt i undermenyn.
3. Klicka på Betalterminaler och skrivare.
4. Klicka på + tecknet nere i högra hörnet och sedan på Lägg till smartclient.
5. Nu öppnas en ny vy, klicka på Nästa och sedan på Ladda ner, en fil som heter Setup.exe kommer nu laddas ner på datorn, klicka upp den så kommer programmet börja laddar ner på datorn. Klicka då på Nästa igen.
6. Kommer denna ruta upp som ni ser nedan så klickar ni på Mer information & Kör ändå.
7. Klicka på Installera.
8. Längst ner i högra hörnet under Dolda ikoner ( ^ ) så finner ni symbolen för den Smarta klienten. Höger-klicka på symbolen och klicka på ID för att kopiera den.
9. I systemet väljer du Plats, klistrar in det ID du kopierat samt väljer ett namn för din smartclient, exempelvis Kassa 1 eller liknande.
10. Klicka på Spara så är din smartclient tillagd, nu kan du gå vidare med att installera och lägga till din kortterminal eller kvittoskrivare.
Klicka HÄR för att hitta installationsguide för dom terminaler och kvittoskrivare vi har stöd för.