Alla samlingar
Kassasystem & betalningar
Kassa
Ta betalt och hantera betalningar
Ta betalt och hantera betalningar

Hur du tar betalt av kunden och ställer in dina betalningar.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

För att komma till kassan så kan du:

  • Välja Ta betalt i en bokning.
    Om kunden har förskottsbetalat så heter knappen Slutför förbetalning.

  • Välja Kassa i menyn.

I denna artikel går vi igenom hur följande steg i kassan fungerar:


Signering

När du kommer till kassan så får du börja med att skriva din Signatur.

Signaturen används för att identifiera vem som är kassör.

Signaturen ställs in på varje användare. För att se/ändra din signatur så går du till Inställningar och väljer Användare. Klicka på användarens namn och se Signatur.

Det går att ställa in Automatisk signering så att man inte behöver signera. Det ställer man bara in om du är den enda som loggar in med dina inloggningsuppgifter.


Om ni är flera som använder samma inloggning, t.ex. om ni använder samma dator så ska ni alltid signera era kassainslag.

För att ställa in Automatisk signering så går du till Inställningar och väljer Användare. Klicka på ditt namn och välj Behörigheter. Aktivera Automatisk signering samt Spara.


Välj tjänster/produkter

När du ska ta betalt så behöver du välja tjänster eller produkter (för produkter krävs vårt Kassasystem) som du tar betalt för.

Har du gått direkt till kassan så väljer du tjänster och produkter samt kund, om du vill att köpet ska sparas i kundens historik eller om kunden ska betala med faktura.

Om du kommer till kassan via en bokning så är kunden och de bokade tjänsterna förvalda. Du kan lägga till fler om du vill.

Välj tjänst eller produkt i favoriter, via sökningen eller genom att skanna streckkod.

Efter att du har valt tjänster och/eller produkter så kan du lägga in eventuell rabatt eller ändra priset genom att klicka på tjänsten eller produkten i varukorgen.

Här kan du även lägga in en notering på kvittot, genom noteringsknappen bredvid papperskorgen.

Favorittjänster

Om du vill lägga till tjänster som favoriter i kassan så går du till Inställningar och väljer Tjänster. Klicka på tjänstens namn och gå ned till Platsinställningar, där aktiverar du Favorit i kassa.

Favoritprodukter

Om du vill välja vilka produkter som ligger som favoriter i kassan så går du till Produkter och väljer Produkter i den övre menyn. Klicka på produkten och gå ned till Platsinställningar, där aktiverar du Favorit i kassa.


Betalsätt

När du har valt vilka tjänster/produkter du ska ta betalt för så väljer du betalsätt.


Om kunden har skapat en förskottsbetalning så ligger den redan i kassan, då slutför du bara köpet.

Välj betalsättet kunden önskar betala på (de kan ligga under Annat, beroende på hur du har Sorterat betalsätten) eller dela upp betalningen på flera betalsätt.

Dela upp betalning på flera betalsätt

Om kunden vill dela upp sitt köp på flera olika betalsätt så är det inga problem.

När du valt tjänst eller produkt i kassan klickar du på Dela upp betalning på flera betalsätt.

Välj ett betalsätt (t.ex. Qliro) och skriv in beloppet som ska betalas med det.
Välj ytterligare ett betalsätt (t.ex. Swish) och skriv in resterande belopp.
Klicka sedan på Betala.

Man kan välja hur många betalsätt som helst vid ett köp.
Man kan t.ex. dela upp det på kort, kontant & presentkort i samma betalning.


Sortera eller lägg till betalsätt

Om du vill sortera eller ändra betalsätten som finns i kassan så går du till Admin och väljer Betalningar. Välj Betalningsmetoder.

Tänk på att välja rätt företag och plats om ni har flera företag eller platser på kontot.

Först visas de betalningsmetoder som är aktiva.

Välj Ändra ordning i kassan så går de att dra och släppa för att ändra ordningen.

Tänk på att ordningen enbart påverkar hur ni ser dem i kassan.

Nedanför kan du lägga till fler betalningsmetoder för att börja erbjuda dem.

Klicka bara på Lägg till så dyker de upp nästa gång ni besöker kassan.


Kvitto

Kvittot går att skicka som e-post eller skriva ut via kvittoskrivaren efter att köpet är slutfört.

Notering på kvittot

Om du vill skriva en notering på kvittot (t.ex. kundens namn vid friskvårdsbidrag) så gör du det per tjänst/produkt i varukorgen, före betalningen slutförs.

Klicka bara tjänsten/produkten och sedan på noteringsknappen bredvid papperskorgen.

Skicka kvittot igen

Om ni vill skicka kvittot till kunden på nytt så går ni till Tidigare inslag.

Alla dagens inslag kommer upp direkt, om ni vill skicka kvittot på ett köp gjort tidigare datum så klickar ni på datumknappen uppe till höger och väljer datum.

När ni har hittat köpet, klicka på de tre prickarna längst till höger om betalningen.
Välj Skicka kvitto och fyll sedan i kundens e-postadress.
Då får ni kontrollera kundens e-post och klicka på Skicka.

Företagslogo på kvitto

Om ni vill lägga till eller ändra företagslogon på era kvitton så går ni till Inställningar och väljer Företag. Klicka på företagets namn och välj Ekonomi. Ladda upp en bild på Logotyp på kvitto och Spara.


Gör en återbetalning

Om ni har slutfört ett köp som ska återbetalas till kunden så går ni till Tidigare inslag.

Alla dagens inslag kommer upp direkt, om ni vill göra en återbetalning på ett köp gjort tidigare datum så klickar ni på datumknappen uppe till höger och väljer datum.

När ni har hittat köpet som ska återbetalas, klicka på de tre prickarna längst till höger på betalningen.
Du kan då välja att göra ett Felslag eller en Retur.


Felslag väljer ni när:

  • Återbetalning ska göras när kunden har betalat online (Kort online, Qliro, Klarna).

  • Återbetalning ska göras när kunden har betalat via er Bokadirekt-terminal.

  • Ett fel gjordes i köpet och det ska ångras helt. T.ex. om du råkat ange fel summa i en Swish-betalning.

Retur väljer ni när:

  • En återbetalning ska göras för betalsätt som ni själv handhar. T.ex. er egen kortterminal, kontant, Swish osv. Tänk på att ni även behöver göra återbetalningen själva.


Fick du svar på din fråga?