Alla samlingar
Produkter
Lägg till en ny produkt
Lägg till en ny produkt
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

I denna text går vi igenom hur man lägger in en ny produkt i systemet. Längst ner i texten finns förklaringar på alla fälten inne på produktinställningarna.

Innan man skapar en ny produkt behöver man först se till att ditt företag är satt som produktägare. Detta gör du inne på Inställningar > Företag > Ekonomi > Eget produktlager.

Nu är du redo att skapa en ny produkt:

1. Gå till fliken Produkter i vänstermenyn.
2. Klicka på plustecknet längst ner i högra hörnet, välj Ny produkt.


3. Fyll i alla grunduppgifter markerade med asterisk (*), resterande fält är valfria men kan hjälpa dig ha bättre koll på produkterna.

Glöm ej att scrolla ner och fylla i även under Platsinställningar, om du inte fyller i något här kommer produkten läggas in som en ej aktiv produkt.


4. Tryck på Spara. Om knappen inte går att trycka på betyder det att du har missat att fylla i en eller flera obligatoriska uppgifter.


Grundinställningar

Produktnamn*= Namnet på produkten, måste vara unikt.

Streckkod= Kan skrivas in manuellt eller med hjälp av streckkodsläsare. Kan sökas på i kassan samt lagerhantering för att söka fram produkten.

Alt. snabb-/streckkod= Kan användas om man vill ha ett snabbare sätt att söka fram produkten. Kan även användas om din leverantör bytt streckkod på produkten och du tillfälligt har samma produkt men med olika streckkoder i ditt lager.

Produkttyp= Försäljning: Produkt som endast säljs till dina kunder i kassan. Förbrukning: Produkt som endast används vid utförande av tjänst. Förbrukning & Försäljning: Produkt som används till båda. Arrende: Produkt som bara kan faktureras till företag som hyr in sig på huvudföretag.

Leverantör*= Leverantören för produkten.

Lev. artikelnr= Leverantörens artikelnummer.

Kategori*= Avgör vilken kategori produkten kommer ligga under på rapporter. Gör även att du enklare kan hitta produkterna i kassan.

Egen kategori= Kan användas om man vill kunna filtrera fram en viss typ av produkter.

Notering - Arrende= Denna text hamnar på arrendefakturan (Fakturan till hyresgäster) som faktureras via kassan.

Notering - Kvitto= Denna text hamnar på kvittot när produkten säljs.

Platsinställningar

Aktiv= Gör produkten aktiv på den valda platsen.

Favorit i kassan= Gör så produkten alltid är synlig i kassan så man snabbt och enkelt kan lägga till produkten i köp utan att söka på den.

Produktägare*= Företaget som äger produkten. Försäljning av denna produkt kommer gå till produktägaren. Ställ in ett företag som produktägare inne på Inställningar > Företag > Klicka på företaget > Ekonomi.

Aktuellt lager= Talar om hur många produkter som finns i lager just nu baserat på inleverans och försäljning.

Minsta lagernivå= När lagersaldot för produkten blir färre än minsta lagernivå kommer produkten synas på rapporten "Beställningsunderlag".

Prisdetaljer

Inpris exkl. moms= Priset produkten kostar vid inköp, exklusive moms.

ÅF pris exkl. moms= Priset återförsäljare får vid köp av produkten, exklusive moms. Ställ in kund som återförsäljare inne på kundens inställningar.
Kundpris ink. moms= Priset för produkten vid försäljning i kassan, inklusive moms.

Moms= Bestämmer momssatsen på produkten.

Provisionsunderlag= Bestämmer hur stor andel av priset eventuell produktprovision ska baseras på. Ex: Produkten kostar 100kr, en hyresgäst har 5% provision på produktförsäljning. Då får hyresgästen 5kr om provisionsunderlaget ligger på 100%, och 2,50kr om den ligger på 50%.

Internköp/arrende= Avgör hur många procent som ska gälla tillsammans med "Typ" vid internköp samt arrendefakturering.

Typ= Avgör om procenten under "Internköp/arrende" ska avse påslag på inpriset eller avdrag på kundpriset. Ex: 10% påslag på inköpspriset eller 10% avdrag på försäljningspriset.

Fick du svar på din fråga?