Hoppa till huvudinnehåll

Komplettera företagsuppgifter till Skatteverket - DAC7

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

För att följa EU:s bestämmelser (DAC7) måste vi en gång per år samla in skatteuppgifter från företag som är registrerade i EU. Detta gäller alla oavsett om man har vårt kassaregister eller endast bokning via marknadsplatsen, så länge man fått minst en utbetalning av oss under senaste året.

Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida.

Vad ska man göra?

Ett automatiskt meddelande kommer komma upp i systemet för alla företag som tagit emot minst en utbetalning senaste året. När det meddelandet dyker upp klickar man på knappen för att fylla i ens företagsuppgifter. Man kan även komma dit via Inställningar > Företag > Kontrolluppgifter Skatteverket.
Där fyller man i företagsuppgifterna för ens företag och signerar.


Är ens företag ett AB är det viktigt att inte bocka i rutan om enskilt bolag.

Vad är det för uppgifter som skickas till Skatteverket?

Dom uppgifter som skickas till Skatteverket är om dom betalningar och utbetalningar man mottagit på ens företag i Bokadirekts system senaste året.

Hur gör man med ett företag som inte längre är aktivt på kontot?

Om det finns inaktiva eller borttagna företag som systemet kräver mer information om till Skatteverket så behöver man fylla i uppgifterna även för dom företagen så länge det gjorts minst en utbetalning på företaget i ert system under detta år.

Har det ej gjorts någon transaktion på företaget under senaste året, skriv till oss på chatten så tar vi bort kravet för det företaget.

Uppgifterna har skickats till min personliga deklarations istället för företagets

Har man ett AB men uppgifterna har hamnat på ens privata deklaration så är det för att man felaktigt bockat i rutan att ens företag är en enskild firma när man signerade kontrolluppgifterna till Skatteverket.
För att korrigera detta, kontakta Skatteverket.

Fick du svar på din fråga?