Hoppa till huvudinnehÄll

Nyhet!😍 Sista Minuten flyttar in i appen och pĂ„ bokadirekt.se

och Àr nu bÀttre Àn nÄgonsin!

Uppdaterad för mer Àn 2 veckor sedan

Sista Minuten Àr ett uppskattat och smart verktyg för att fylla luckor i kalendern. Vi har under hösten samlat in önskemÄl och synpunkter för tjÀnsten, och har nu glÀdjen att presentera ett antal nyheter som mÄnga lÀngtat efter.

Sista Minuten finns nu i appen och pÄ bokadirekt.se



Ny funktion- BestÀm vem som ser dina erbjudanden

NÀr du aktiverar Sista Minuten pÄ en tjÀnst kan du vÀlja vilka kunder som ska se dina sista minuten-tider.

Alla – Visar dina tider för alla kunder utan begrĂ€nsning.

  • Maximerar exponeringen och ökar chansen att fylla tomma luckor.

  • Tider publiceras bĂ„de i Bokadirekts app och pĂ„ sistaminutentider.se.

Nya kunder – Visar dina tider endast för inloggade kunder som inte tidigare har bokat pĂ„ din plats.

  • Dessa tider visas endast i Bokadirekts app och inte pĂ„ sistaminutentider.se.

  • Observera:
    1. Bokadirekt kan inte garantera att kunden aldrig har besökt dig tidigare – bara att det aktuella kontot inte har bokat hos dig.
    2. Kundens Bokadirekt-konto mÄste ha tidigare genomförda bokningar för att se tider. Detta för att undvika att kunder skapar nya konton för att fÄ tillgÄng till rabatt.

Befintliga kunder – Visar dina tider endast för inloggade kunder som tidigare bokat pĂ„ din plats med samma Bokadirekt-konto.

  • Tider visas endast i Bokadirekts app och inte pĂ„ sistaminutentider.se.

  • Observera: Endast konton med tidigare bokningar hos dig fĂ„r tillgĂ„ng till tiderna.

Ny funktion -Mer flexibla erbjudanden

Vi gör det Ànnu enklare för dig att anpassa dina erbjudanden. Du fÄr möjlighet att vÀlja rabatt frÄn 10% upp till 50%. Du kommer ocksÄ kunna ge olika rabatter pÄ olika tjÀnster.


Följ guiden nedan för att komma igÄng med Sista Minuten

  1. GĂ„ till Marknad>Sista Minuten

  2. Inne pĂ„ Översikt kan man gĂ„ in pĂ„ varje tjĂ€nst och vĂ€lja vem eller vilka anvĂ€ndare som ska vara bokningsbar pĂ„ den tjĂ€nsten, stĂ€lla in rabatt och mĂ„lgrupp.

  3. Inne pÄ AnvÀndare vÀljer man vilka anvÀndare som ska vara bokningsbara pÄ Sista Minuten

  4. Klicka pĂ„ Ändra rabatt uppe i höger hörn för att vĂ€lja rabatt samt mĂ„lgrupp.

  5. Inne pÄ Statistik ser man antal bokningar samt bokningsvÀrde som kommit in via Sista Minuten

Om du redan anvÀnder Sista Minuten och vill Àndra rabatt eller mÄlgrupp

1. GĂ„ till Marknad>Sista Minuten

2. Klicka pĂ„ Ändra rabatt uppe i höger hörn

3. HÀr kan du Àndra mÄlgrupp och rabatt.

Du kan ocksÄ vÀlja att göra instÀllningen per tjÀnst genom att klicka pÄ en tjÀnst och sen stÀlla in rabatt och mÄlgrupp.


Vanliga FrÄgar & Svar

Varför mÄste alla utövare pÄ samma plats visa Sista Minuten tider för samma mÄlgrupp?

Detta förhindrar förvirring hos era kunder och undviker att en tidigare kund bokar till rabatterat pris under instĂ€llningen “Nya kunder.”

Varför mÄste alla utövare ha samma rabatt för en tjÀnst?

Detta förhindrar att flera rabatter för samma tjÀnst visas, vilket kan verka rörigt för kunderna.

Vad gör Bokadirekt för att sĂ€kerstĂ€lla att en “Ny kund” verkligen Ă€r ny?

Bokadirekt kan bara garantera att ett konto inte tidigare bokat pĂ„ din plats. Om kunden tidigare besökt dig utan att boka via Bokadirekt, bokat som gĂ€st via Bokadirekt eller med ett annat konto kan de fortfarande fĂ„ rabatten. För att inte kunder ska skapa nya konton för att fĂ„ tillgĂ„ng till rabatt krĂ€vs det att ett konto har ett antal tidigare genomförda bokningar för att fĂ„ tillgĂ„ng till “Ny kund-tider.”

Varför ser inte mina befintliga kunder tider som ska synas för “Befintliga kunder"?

Endast inloggade Bokadirekt-konton med tidigare bokningar pÄ din plats ser dessa tider. Om en kund inte uppfyller dessa krav visas inte tiderna.

Kan jag stÀlla in hur lÄng tid i förvÀg mina sista minuten-tider ska synas?

Nej, Sista Minuten-tider visas alltid 24 timmar i förvÀg. Du kan dock vÀlja vilka tjÀnster och utövare som ska synas.

Kan jag Àndra instÀllningarna för mÄlgrupp eller rabatt?
Ja, du kan nÀr som helst Àndra instÀllningarna genom att gÄ till Sista Minuten-fliken i bokningssystemet och uppdatera tjÀnsten. Rabatten kommer inte att Àndras för redan inbokade tider.

Vad hĂ€nder om en kund bokar en tid med fel instĂ€llning, t.ex. en “befintlig kund” bokar som “ny kund”?
Bokadirekt kan inte garantera att detta aldrig sker, men vi rekommenderar att du i sÄdant fall informerar kunden och kommer överens om pris innan tjÀnsten genomförs. Bokadirekt kommer inte att Äterbetala bokningsavgiften.

Kan jag exkludera vissa tjÀnster och/eller utförare frÄn att synas som Sista Minuten?
Ja, du kan vÀlja vilka tjÀnster och utförare som ska vara tillgÀngliga för Sista Minuten genom att inte aktivera funktionen för dessa tjÀnster eller utförare.

Hur sÀkerstÀlls det att rabatten appliceras korrekt?
Rabatten berÀknas automatiskt utifrÄn det ordinarie priset som Àr registrerat för tjÀnsten i systemet beroende pÄ utövarens prislista.

Vad kostar det att nyttja tjÀnsten?

Avgiften Àr 10% av tjÀnstens orginalpris och faktureras pÄ nÀstkommande faktura. Avgiften tas inte för bokningar som ni markerar med "Kunden dök inte upp".

Jag vill aktivera Sista Minuten men vill inte erbjuda onlinebetalning pÄ min vanliga bokningssida, gÄr det?

Ja, det gÄr att begrÀnsa att onlinebetalning endast erbjuds pÄ Sista Minuten och inte pÄ ens vanliga sida. Detta kan man stÀlla in inne pÄ Admin > Betalningar > Betalningsmetoder.

Kan jag hitta alla Sista Miuten-bokningar i kalendern?

Ja, gÄ till Kalender, vÀlj Lista högre upp. Klicka upp Filter (trattsymbolen) och pÄ VÀlj typ sÄ klickar du pÄ Sista Minuten.

Fick du svar pÄ din frÄga?