Sista Minuten är ett uppskattat och smart verktyg för att fylla luckor i kalendern. Vi har under hösten samlat in önskemål och synpunkter för tjänsten, och har nu glädjen att presentera ett antal nyheter som många längtat efter.
Nyhet!😍 Sista Minuten flyttar in i appen och på bokadirekt.se
⭐ Ny funktion - Bestäm vem som ser dina erbjudanden
När du aktiverar Sista Minuten på en tjänst kan du välja vilka kunder som ska se dina sista minuten-tider.
Alla – Visar dina tider för alla kunder utan begränsning.
Maximerar exponeringen och ökar chansen att fylla tomma luckor.
Tider publiceras både i Bokadirekts app och på sistaminutentider.se.
Nya kunder – Visar dina tider endast för inloggade kunder som inte tidigare har bokat på din plats.
Dessa tider visas endast i Bokadirekts app och inte på sistaminutentider.se.
Observera:
1. Bokadirekt kan inte garantera att kunden aldrig har besökt dig tidigare – bara att det aktuella kontot inte har bokat hos dig.
2. Kundens Bokadirekt-konto måste ha tidigare genomförda bokningar för att se tider. Detta för att undvika att kunder skapar nya konton för att få tillgång till rabatt.
Befintliga kunder – Visar dina tider endast för inloggade kunder som tidigare bokat på din plats med samma Bokadirekt-konto.
Tider visas endast i Bokadirekts app och inte på sistaminutentider.se.
Observera: Endast konton med tidigare bokningar hos dig får tillgång till tiderna.
⭐ Ny funktion - Mer flexibla erbjudanden
Vi gör det ännu enklare för dig att anpassa dina erbjudanden. Du får möjlighet att välja rabatt från 10% upp till 80%. Du kommer också kunna ge olika rabatter på olika tjänster.
Följ guiden nedan för att komma igång med Sista Minuten
Gå till Marknad > Sista Minuten
Inne på Översikt kan man gå in på varje tjänst och välja vem eller vilka användare som ska vara bokningsbar på den tjänsten, ställa in rabatt och målgrupp.
Inne på Användare väljer man vilka användare som ska vara bokningsbara på Sista Minuten
Klicka på Ändra rabatt uppe i höger hörn för att välja rabatt samt målgrupp.
Inne på Statistik ser man antal bokningar samt bokningsvärde som kommit in via Sista Minuten
Om du redan använder Sista Minuten och vill ändra rabatt eller målgrupp
1. Gå till Marknad >Sista Minuten
2. Klicka på Ändra rabatt uppe i höger hörn
3. Här kan du ändra målgrupp och rabatt.
Du kan också välja att göra inställningen per tjänst genom att klicka på en tjänst och sen ställa in rabatt och målgrupp.
Vanliga Frågar & Svar
Varför måste alla utövare på samma plats visa Sista Minuten tider för samma målgrupp?
Detta förhindrar förvirring hos era kunder och undviker att en tidigare kund bokar till rabatterat pris under inställningen “Nya kunder.”
Varför måste alla utövare ha samma rabatt för en tjänst?
Detta förhindrar att flera rabatter för samma tjänst visas, vilket kan verka rörigt för kunderna.
Vad gör Bokadirekt för att säkerställa att en “Ny kund” verkligen är ny?
Bokadirekt kan bara garantera att ett konto inte tidigare bokat på din plats. Om kunden tidigare besökt dig utan att boka via Bokadirekt, bokat som gäst via Bokadirekt eller med ett annat konto kan de fortfarande få rabatten. För att inte kunder ska skapa nya konton för att få tillgång till rabatt krävs det att ett konto har ett antal tidigare genomförda bokningar för att få tillgång till “Ny kund-tider.”
Varför ser inte mina befintliga kunder tider som ska synas för “Befintliga kunder"?
Endast inloggade Bokadirekt-konton med tidigare bokningar på din plats ser dessa tider. Om en kund inte uppfyller dessa krav visas inte tiderna.
Kan jag ställa in hur lång tid i förväg mina sista minuten-tider ska synas?
Nej, Sista Minuten-tider visas alltid 24 timmar i förväg. Du kan dock välja vilka tjänster och utövare som ska synas.
Kan jag ändra inställningarna för målgrupp eller rabatt?
Ja, du kan när som helst ändra inställningarna genom att gå till Sista Minuten-fliken i bokningssystemet och uppdatera tjänsten. Rabatten kommer inte att ändras för redan inbokade tider.
Vad händer om en kund bokar en tid med fel inställning, t.ex. en “befintlig kund” bokar som “ny kund”?
Bokadirekt kan inte garantera att detta aldrig sker, men vi rekommenderar att du i sådant fall informerar kunden och kommer överens om pris innan tjänsten genomförs. Bokadirekt kommer inte att återbetala bokningsavgiften.
Kan jag exkludera vissa tjänster och/eller utförare från att synas som Sista Minuten?
Ja, du kan välja vilka tjänster och utförare som ska vara tillgängliga för Sista Minuten genom att inte aktivera funktionen för dessa tjänster eller utförare.
Hur säkerställs det att rabatten appliceras korrekt?
Rabatten beräknas automatiskt utifrån det ordinarie priset som är registrerat för tjänsten i systemet beroende på utövarens prislista.
Vad kostar det att nyttja tjänsten?
Avgiften är 10% av tjänstens orginalpris. Avgiften dras automatiskt från utbetalningarna för onlinebetalningarna som görs till er.
Avgiften tas inte för bokningar som ni markerar med "Kunden dök inte upp".
Jag vill aktivera Sista Minuten men vill inte erbjuda onlinebetalning på min vanliga bokningssida, går det?
Ja, det går att begränsa att onlinebetalning endast erbjuds på Sista Minuten och inte på ens vanliga sida. Detta kan man ställa in inne på Admin > Betalningar > Betalningsmetoder.
Kan jag hitta alla Sista Minuten-bokningar i kalendern?
Ja, gå till Kalender, välj Lista högre upp. Klicka upp Filter (trattsymbolen) och på Välj typ så klickar du på Sista Minuten.



