Hoppa till huvudinnehåll
Allmänna villkor för köp av tjänst
Uppdaterad denna vecka

1. Allmänt

Bokadirekt i Stockholm AB (”Bokadirekt” eller ”vi”) driver webbplatsen www.bokadirekt.se och därtill hörande webbsidor och nedladdningsbara mobilapplikationer (”Bokningstjänsten”). Via Bokningstjänsten kan du som konsument boka eller köpa tjänster som t.ex. frisörbesök, massage, manikyr och pedikyr (”Tjänst”) direkt från Bokadirekt eller från andra företag som valt att förmedla sina tjänster via Bokningstjänsten (”Tjänsteutövare”).

Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller mellan dig som konsument (”Kunden” eller ”du”) och Bokadirekt vid bokning och köp av en Tjänst via Bokningstjänsten då betalning för Tjänsten hanteras av Bokadirekt eller av ett annat företag på uppdrag av Bokadirekt, dvs. när du köper Tjänsten av Bokadirekt. Även om du köper en Tjänst av Bokadirekt så är det den Tjänsteutövare som du väljer vid bokningstillfället som utför Tjänsten.

När en bokning av en Tjänst genomförs via Bokningstjänsten anges om det är Bokadirekt eller en Tjänsteutövare som säljer Tjänsten. Om du enbart bokar en Tjänst från en Tjänsteutövare via Bokningstjänsten är det Tjänsteutövaren, inte Bokadirekt, som du ingår avtal med. Då tillämpas i stället Tjänsteutövarens egna villkor jämte Bokadirekts ”Allmänna villkor för bokningstjänstens användning.” Detsamma gäller alltid för det fall du bokar någon av de Tjänster som konsumenter vid var tid enbart kan beställas från och betalas direkt från Tjänsteutövare.

Vid köp av en Tjänst enligt ovan utgör dessa Allmänna Villkor, de bilagor och policys som refereras till häri samt den bokningsbekräftelse som Kunden erhåller i anslutning till köpet, den fullständiga regleringen mellan Kunden och Bokadirekt (”Avtalet”). Avtalet löper från det att Kunden mottar en bokningsbekräftelse fram till dess att Tjänsten är utförd och fullständigt betald av Kunden.

För att du ska kunna köpa en Tjänst av Bokadirekt måste du godkänna dessa Allmänna Villkor.

2. Ditt köp av Tjänst

Vi ber dig notera att de Tjänster som du köper genom att använda Bokningstjänsten tillhandahålls av Tjänsteutövare och inte av Bokadirekt. Samtliga Tjänsteutövare är näringsidkare.

Efter att ett köp av den valda Tjänsten har accepterats av Bokadirekt och/eller den valda Tjänsteutövaren erhåller du en bokningsbekräftelse som visas på skärmen efter bokning och skickas till den e-postadress som du angett vid bokningstillfället (”Bokningsbekräftelse”). Bokningsbekräftelsen innehåller de villkor som gäller för ditt köp.

Du kan alltid kontakta oss för att ta del av de Bokadirekts villkor som gäller för ditt köp. Bokadirekts vid var tid gällande villkor finns också tillgängliga på vår hemsida.

För att köpa en Tjänst genom Bokningstjänsten måste du ha den rättskapacitet som krävs för att ingå avtal och åta dig ekonomiskt ansvar för alla förpliktelser som uppstår i anledning av din användning av Bokningstjänsten och/eller köp av en Tjänst. Bokadirekt accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Du måste säkerställa att alla uppgifter som du lämnar till oss är sanna och korrekta. Bokadirekt förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller avboka en Kunds bokning om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Du bekräftar att det är du som är innehavare av de bank-/betaluppgifter som används för köp av en Tjänst via Bokningstjänsten samt att de övriga uppgifter som du lämnar i samband med ett köp via Bokningstjänsten är korrekta.

Observera att Bokadirekt aldrig tar emot bokningar av Tjänster via e-post eller telefon till Bokadirekt.

3. Att tänka på

Vi ber dig att komma i god tid till Tjänsteutövaren och ta med dig en kopia av Bokningsbekräftelsen och din legitimation. Om du har bokat och betalat en Tjänst åt någon annan ska denne ha med sig en kopia på din legitimation samt Bokningsbekräftelsen till Tjänsteutövaren.

Samtliga frågor kopplade till Tjänsten ska ställas direkt till Tjänsteutövaren, med användande av de kontaktuppgifter som anges i Bokningsbekräftelsen.

4. Priser och betalning

Vid köp av en Tjänst via Bokningstjänsten gäller de priser som anges i Bokningstjänsten vid köptillfället. Pris anges i svenska kronor och inkluderar mervärdesskatt men inte eventuella fakturakostnader. Fakturakostnader anges separat. Bokadirekt och/eller Tjänsteutövare äger rätt att löpande uppdatera priser och/eller information om Tjänster som säljs via Bokningstjänsten. Sådana ändringar får verkan för köp som genomförs efter att ändringarna framgår av Bokningstjänsten.

Vilka betalsätt som är tillgängliga för Kundens köp av Tjänst anges i Bokningstjänsten och kan variera beroende på vilka betalsätt den individuella Tjänsteutövaren valt att acceptera. Bokadirekt förbehåller sig rätten att inte, vid alla tillfällen eller för alla Tjänster, erbjuda samtliga betalsätt. Bokadirekt förbehåller sig även rätten att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet. Betalningstjänsterna tillhandahålls av tredjepartsleverantörer och omfattas av den relevanta betaltjänstleverantörens egna villkor.

När du köper Tjänsten av Bokadirekt via Bokningstjänsten och väljer fakturabetalning eller annat liknande betalsätt kan det komma att göras en kreditupplysning, vilket du i sådana fall kommer upplysas om.

Bokadirekt äger rätt att när som helst överlåta en fordran på Kunden (eller sådant skuldförhållande som ersatt fordran) till tredje man.

5. Avbokning och ”No-show”

Om du vill avboka en köpt Tjänst ska du använda Bokningstjänsten (www.bokadirekt.se/cancel) och ange avbokningskoden i Bokningsbekräftelsen. Avbokning kan inte göras via e-post. Avbokning ska, genom Bokningstjänsten, ske senast 24 timmar innan den bokade tiden för Tjänsten eller vid sådan annan tidpunkt som angavs i Bokningstjänsten vid bokningstillfället samt framgår av Kundens Bokningsbekräftelse.

Om Tjänsten avbokats i tid kommer du att bli återbetald det belopp du betalat för Tjänsten. Vi kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som du själv har använt för köpet om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalning sker snarast möjligt efter att Tjänsten avbokats.

Om du inte infinner dig hos Tjänsteutövaren vid den bokade tiden för Tjänsten eller om du avbokar för sent har Bokadirekt rätt att debitera dig en ”no show”-avgift som högst motsvarar kostnaden för Tjänsten.

6. Ångerrätt

Majoriteten av Tjänsterna som erbjuds via Bokningstjänsten omfattas inte av ångerrätt eftersom de avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, som tillhandahålls vid en bestämd dag eller tidsperiod.

För övriga Tjänster som köps gäller följande. Du har rätt att frånträda Avtalet och därmed ångra ditt köp inom 14 dagar (ångerfristen) från det att köpet görs genom att kontakta kundservice här. Du kan använda Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätten som du hittar här, men det är inte ett krav. Om du frånträder Avtalet kommer du att få full återbetalning för det du har betalat för Tjänsten. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda Avtalet.

Vi kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som du själv har använt för köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Om du har köpt en Tjänst och valt att Tjänsten ska utföras vid en tidpunkt som infaller inom ångerfristen så måste du ändå betala en proportionell andel av det avtalade priset för den del av Tjänsten som har hunnit utföras när du ångrar ditt köp. Du kan inte ångra ditt köp efter det att Tjänsten har utförts.

Oavsett om ångerrätt föreligger eller ej, så kan du alltid avboka Tjänsten enligt avbokningsreglerna.

7. Om Tjänsteutövaren avbokar

För det fall Tjänsteutövaren väljer att avboka en bokad Tjänst innan Tjänsten har utförts kommer du meddelas detta via den e-postadress som du angav i Bokningstjänsten vid köptillfället. Återbetalning sker snarast möjligt efter att Tjänsten avbokats. Vi kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som du själv har använt för köpet om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Tjänsteutövaren kan också komma att kontakta dig för att boka en ny tid för Tjänsten. Bokadirekt ersätter inte och kan inte hållas ansvarig för eventuella merkostnader som kan ha uppkommit för dig som en följd av Tjänsteutövarens avbokning. Sådana merkostnader innefattar men är inte begränsade till resekostnader.

8. Ytterligare villkor och bestämmelser

Utöver dessa Allmänna Villkor kan användning av en Tjänsteutövares eller Bokadirekts eventuella bokningspartners egna hemsidor, samt andra tjänster och produkter som förmedlas eller tillhandahålls av Tjänsteutövare och bokningspartners i Bokadirekts nätverk, vara föremål för ytterligare villkor och bestämmelser som beslutas av respektive Tjänsteutövare och/eller bokningspartners från tid till annan. Sådana villkor och bestämmelser gäller utöver dessa Allmänna Villkor och utgör inget alternativ till dem. Var noga med att läsa eventuella ytterligare villkor och bestämmelser innan du använder Tjänsteutövares och eventuella bokningspartners egna hemsidor och/eller köper tjänster och produkter som tillhandahålls eller förmedlas av Tjänsteutövare och bokningspartners.

9. Reklamation

Vi vill att du ska vara nöjd med Bokningstjänsten och de Tjänster som säljs via Bokningstjänsten. Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med Bokningstjänsten och/eller Tjänsterna, ber vi dig kontakta oss genom att använda kontaktuppgifterna i punkt 18 nedan så ska vi göra vårt bästa för att lösa situationen på ett tillfredsställande sätt. Så snart som möjligt efter att Bokadirekt mottagit ditt meddelande granskas ärendet för att identifiera problemet och finna en lösning i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Bokadirekt förbehåller sig rätten att avgöra vad som är en lämplig lösning i varje enskild situation och ber Kunden notera att Bokadirekt kan hänvisa Kunden att ta direkt kontakt med Tjänsteutövaren i stället. Om Tjänsteutövaren utför en med dig som Kund överenskommen åtgärd eller i övrigt avhjälper felet ska sådan åtgärd eller sådant avhjälpande anses vara utförd på begäran av Bokadirekt och Kunden kan därefter inte rikta några krav gentemot Bokadirekt för sådan utförd åtgärd eller sådant avhjälpande.

Bokadirekt lämnar inga uttryckliga eller underförstådda garantier om kvalitet och/eller resultat av utförda Tjänster som köpts via Bokningstjänsten.

10. Hur vi sorterar sökresultat

Bokningstjänsten möjliggör köp av många Tjänster. När du gör en sökning hos Bokadirekt tillämpar vi därför ett rangordningssystem för att presentera de Tjänsteutövare som vi tror är mest attraktiva och relevanta för dig. Sökresultaten sorteras (rangordnas) primärt baserat på popularitet, avstånd från din platssökning, hur väl Tjänsterna matchar dina sökkriterier (exempelvis avseende typ av Tjänst, ort och datum) och vilken kategori Tjänsteutövarna själv valt för sina Tjänster. Dina sökkriterier spelar störst roll för rangordningen.

Det kan också vara så att en Tjänsteutövare betalar för att få en högre rankning av sina Tjänster. I sådana fall visas Tjänsteutövaren högst upp i sökningen, förutsatt att denna i övrigt överensstämmer med dina sökkriterier. Sådana tjänster markeras tydligt i sökresultatet.

Du kan också använda filteralternativ för att prioritera resultat baserat på dina valda preferenser, till exempel på betalningsalternativ, rabatter och kampanjer.

Läs mer om hur vi sorterar sökresultaten här.

11. Bokningstjänstens tillgänglighet

Din tillgång till Bokningstjänsten medges tills vidare och vi förbehåller oss rätten att återkalla eller förändra Bokningstjänsten utan föregående meddelande.

Kunden bär ansvaret för att vidta nödvändiga tekniska åtgärder för att få tillgång till Bokningstjänsten.

Vi avsäger oss allt ansvar för eventuella avbrott eller brister i tillgängligheten avseende Bokningstjänsten i den utsträckning vi har rätt att göra detta.

12. Avstängning och begränsningar

Vi förbehåller oss rätten att annullera initierade köp och utan föregående meddelande säga upp eller begränsa din tillgång till hela eller delar av Bokningstjänsten eller användarkontot om vi får anledning att tro att du missbrukar Bokningstjänsten eller om du väsentligen eller vid upprepade tillfällen bryter mot dessa Allmänna Villkor.

Vi förbehåller oss rätten att spärra din tillgång till Bokningstjänsten samt användarkontot om du enligt vår uppfattning har underlåtit att följa Avtalet till dess att du följer Avtalet igen.

13. Immateriella rättigheter

Bokningstjänsten ägs av Bokadirekt. Innehållet i Bokningstjänsten ägs av Bokadirekt eller av Tjänsteutövare eller av Bokadirekts licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att rättigheter till databaser, varumärken, firmanamn, bilder och grafik samt information om Tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Bokadirekt.

Kunden åtar sig till att inte använda Bokningstjänsten på ett sätt som kan störa, skada eller försämra Bokningstjänsten, eller på något annat sätt som strider mot gällande lagstiftning.

14. Din uppsägning

Du kan när som helst säga upp ditt användarkonto under dina kontoinställningar.

15. Text och bild

De texter och bilder som beskriver Tjänsteutövare, Tjänster, Presentkort och Friskvårdskort på Bokningstjänsten avser att i så hög grad som möjligt återspegla de tjänster som du kan konsumera. Bilder kan dock kan vara generiska och fungera som exempel eller illustrationer. Bokadirekt reserverar sig också för eventuella bild- och skrivfel i Bokningstjänsten, exempelvis fel i tjänstebeskrivningar eller specifikationer, felaktiga priser eller felaktig information angående om en viss tjänst är tillgänglig för bokning. Bokadirekt har rätt att när som helst korrigera eventuella fel och rätt att ändra eller uppdatera information i Bokningstjänsten. Det är Tjänsteutövaren som tillhandahåller information om Tjänsterna på Bokningstjänsten och Bokadirekt ansvarar inte för sådan information.

16. Bokadirekts ansvar

Bokadirekt åtar sig inget ansvar för eventuella skador eller kostnader som du eller din dator/mobiltelefon/surfplatta/liknande enhet drabbas av genom användning av Bokningstjänsten såvida inte vi har agerat oaktsamt eller med avsikt. Under inga omständigheter tar Bokadirekt ansvar för indirekta skador, produktskador, förlust i näringsverksamhet, följdskador eller skador som inte gick att förutse till följd av din användning av Bokningstjänsten, eller då du hindrats från att använda Bokningstjänsten.

Bokadirekt lämnar inga uttryckliga eller underförstådda garantier om kvalitet och/eller resultat avseende utförda Tjänster som köpts via Bokningstjänsten. Bokadirekt tar inte ansvar för från indirekta skador som du kan drabbas av p.g.a. utförda Tjänster i den mån vi har rätt att friskriva oss från sådana skador. Under inga omständigheter tar Bokadirekt ansvar för förlust i näringsverksamhet.

17. Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa Allmänna Villkor. Nya Allmänna Villkor gäller för bokningar som sker efter det att de nya Allmänna Villkoren börjat gälla. Om du inte accepterar de nya Allmänna Villkoren råder vi dig att inte göra bokningar via Bokningstjänsten.

18. Force Majeure

Om Bokadirekt eller Kunden är förhindrad att fullgöra Avtalet på grund av ett hinder som låg utanför Bokadirekts eller Kundens rimliga kontroll och risken för hindret inte borde ha tagits i beaktande vid tidpunkten för Avtalets ingående och inte rimligen borde ha undvikits, ska Bokadirekt eller Kunden vara berättigad att skjuta upp fullgörandet under så lång tid som krävs för att undanröja verkningarna av sådant hinder. Hinder ska anses föreligga, men är inte begränsat till, om en eller flera av följande omständigheter inträffar: krig, beväpnad konflikt, inbördeskrig, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrofer, pandemi eller epidemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen eller därmed jämställd omständighet.

19. Ogiltighet

Om en domstol eller myndighet skulle finna att någon bestämmelse i dessa Allmänna Villkor (eller del därav) är ogiltig, ska detta inte innebära att de Allmänna Villkoren eller bestämmelsen i sin helhet är ogiltigt. I stället ska en sådan bestämmelse (eller del därav) anses struken och övriga bestämmelser i de Allmänna Villkoren ska fortsätta gälla.

20. Tillämplig lag, klagomålshantering och tvistlösning

Dessa Allmänna Villkor regleras av svensk lag.

Om du har klagomål eller synpunkter, får du gärna kontakta oss genom att använda kontaktuppgifterna under ”Kontakta oss” nedan för att vi ska kunna bemöta dig på bästa sätt.

Du har alltid rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få en eventuell tvist prövad. Allmänna Reklamationsnämndens beslut är dock inte bindande utan utgör endast rekommendationer. Mer information om Allmänna Reklamationsnämnden samt kontaktuppgifter finns på www.arn.se. Du kan även vända dig till EU:s onlineplattform för hjälp med att lösa eventuella tvister. EU:s onlineplattform nås via följande länk: http://ec.europa.eu/odr

Om det till följd av dessa Allmänna Villkor uppkommer tvister kan tvisten också avgöras av allmän domstol.

21. Kontakta oss

Om du har frågor angående dessa Allmänna Villkor, Bokningstjänsten eller annat och önskar komma i kontakt med oss ber vi dig att använda vårt kontaktformulär som du hittar här. När du använder kontaktformuläret kommer Bokadirekt att kontakta dig på den e-postadress som du uppger. Du kan också skicka ett brev till vår registrerade adress nedan.

22. Företagsinformation

Bokadirekt i Stockholm AB är registrerat i Sverige med säte i Stockholm.

Registrerad adress: Grev Turegatan 30, 114 38 Stockholm

Organisationsnummer: 556580-5412

Momsregistreringsnummer: SE556580541201

Fick du svar på din fråga?