Bokadirekt i Stockholm AB (”Bokadirekt”) har utvecklat en tjänst för bokningar av tjänster och tillhörande affärsadministration (”Affärssystemet”). De bokningsbara tjänsterna riktar sig till konsumenter och utgör främst skönhets- och hälsobehandlingar så som frisörbesök, fotvård, massage, manikyr och pedikyr etc. (”Tjänst”). Affärssystemet (eller delar av detta) är tillgängligt för användning via Bokadirekts hemsida och mobilapplikationer (”Webbplatsen”) och säljs i abonnemangsform till juridiska eller fysiska personer som utför Tjänster för konsumenter (”Tjänsteutövaren”). Vid köp av ett abonnemang till Affärssystemet (”Abonnemangstjänsten”) tillämpas Bokadirekts Allmänna villkor för Affärssystemet (”Abonnemangsavtalet”).
Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) och de policys som häri refereras (”Avtalet”) är ett tilläggsavtal till Abonnemangsavtalet och tillämpas mellan Bokadirekt och Tjänsteutövaren när en slutkonsument (”Konsument”) bokar en Tjänst hos Tjänsteutövaren genom Affärssystemet och vid bokningstillfället väljer att betala för Tjänsten till Bokadirekt. Konsumenten beställer och betalar då för Tjänsten hos Bokadirekt som i sin tur betalar Tjänsteutövaren (”Tilläggstjänsten”). Tjänsteutövaren åtar sig att utföra den av Konsumenten beställda Tjänsten (”Uppdraget”).
Dessa Allmänna Villkor reglerar Tilläggstjänsten och gäller i tillägg till Abonnemangsavtalet. För det fall det finns en diskrepans mellan Abonnemangsavtalet och dessa Allmänna Villkor, ska dessa Allmänna villkor äga företräde såvitt gäller Tilläggstjänsten.
En fysisk person som accepterar dessa Allmänna Villkor bekräftar genom accepten att personen i fråga har behörighet att ingå Avtalet för Tjänsteutövarens räkning. Om de Allmänna Villkoren accepteras av någon som saknar behörighet att företräda Tjänsteutövaren, kan denne iklä sig ett personligt ansvar för att de förpliktelser som följer av Avtalet uppfylls.
Bokadirekt och Tjänsteutövaren benämns nedan var för sig som ”Part” och gemensamt som ”Parterna”.
1. Tillåtna tjänster
Bokadirekt förbehåller sig rätten att enbart erbjuda Tilläggstjänsten i förhållande till vissa typer av tjänster som Tjänsteutövare kan komma att tillhandahålla. Bokadirekt kan närsomhelst och enligt eget gottfinnande bestämma att en viss typ av tjänster som Tjänsteutövaren tillhandahåller inte ska omfattas av begreppet ”Tjänst” enligt detta Avtal. Avtal rörande köp av sådana tjänster ska i stället ingås direkt mellan Tjänsteutövaren och Konsumenten och ska inte omfattas av dessa Allmänna Villkor.
2. Beställning och betalning av Tjänst
2.1 Betalningsmetoder som omfattas av Tilläggstjänsten
Bokadirekt väljer vilka betalsätt som vid var tid omfattas av Tilläggstjänsten och som Konsumenter därmed erbjuds och kan välja mellan. Ytterligare villkor kan tillkomma beroende på vilka av dessa betalsätt som Tjänsteutövaren aktiverat.
2.2 Beställning och betalning av Tjänst
När en Konsument bokar en Tjänst hos Tjänsteutövaren genom Affärssystemet och väljer att betala till Bokadirekt, uppstår en automatisk beställning av den valda Tjänsten hos Tjänsteutövaren. Tjänsteutövaren har härigenom accepterat att utföra Uppdraget och överlåter rättigheten att ta betalt för Tjänsten till Bokadirekt.
Konsumenten erlägger således betalning för Tjänsten till Bokadirekt. Tjänsteutövaren erhåller därefter betalning för utfört Uppdrag av Bokadirekt i stället för av Konsumenten i enlighet med vad som närmare anges i punkten 3 (Betalningsvillkor).
För det fall Tjänsteutövaren inte kan utföra Uppdraget, ska Tjänsteutövaren tillse att Tjänsten avbokas via Affärssystemet senast 24 timmar innan tiden för den bokade Tjänsten. Bokadirekts skyldigheter gentemot Tjänsteutövaren enligt detta Avtal för det avbokade Uppdraget upphör då automatiskt att gälla.
För det fall Tjänsteutövaren avbokar ett Uppdrag för sent enligt ovan åtar sig Tjänsteutövaren att tillse att sådan avbokning kan ske utan olägenhet för Konsumenten och/eller att Tjänsten utförs av annan utövare hos Tjänsteutövaren under förutsättning att Konsumenten inte särskilt har bokat Tjänst av en särskilt utsedd utövare.
Tjänsteutövaren ska hålla Bokadirekt skadeslöst från eventuella krav från Konsumenten med anledning av Tjänsteutövarens avbokning.
Om Tjänsteutövaren regelmässigt har avbokat för sent eller i övrigt avbokat Uppdrag mer än 10 gånger under en period om tre månader har Bokadirekt rätt att kräva ett vite från Tjänsteutövaren om två (2) gånger det vid den senaste avbokningen gällande prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).
2.3 Bekräftelse avseende utfört Uppdrag
När Uppdraget har utförts ska Tjänsteutövaren utan dröjsmål bekräfta detta via Affärssystemet (”Bekräftelse”). Tjänsteutövaren åtar sig att genomföra Bekräftelsen i nära anslutning till genomfört Uppdrag, dock senast inom 20 dagar.
En Bekräftelse är nödvändig för att Bokadirekt ska vara skyldig att erlägga betalning för det utförda Uppdraget till Tjänsteutövaren enligt dessa Allmänna Villkor.
3. Betalningsvillkor
3.1 Konsumentens betalning till Bokadirekt
Vid Konsumentens beställning av en eller flera Tjänst(er) enligt Avtalet ska Konsumenten betala till Bokadirekt med befriande verkan. Tjänsteutövaren kan således inte vända sig till Konsumenten med eventuella betalningsanspråk i anledning av utförd Tjänst. Följaktligen är Bokadirekt ägare till eventuella fordringsanspråk mot Konsumenten med anledning av Uppdraget.
Bokadirekt äger rätt att när som helst överlåta fordran (eller sådant skuldförhållande som ersatt fordran) till tredje man.
3.2 Avgift för Tilläggstjänsten
Bokadirekt tar en procentuell transaktionsavgift för Tilläggstjänsten såsom framgår av orderbekräftelsen (”Transaktionsavgiften”). Alla priser som anges är exklusive mervärdesskatt. Tjänsteutövaren ansvarar för mervärdesskatt, andra skatter och offentliga avgifter som utgår för Tilläggstjänsten.
Bokadirekt har rätt att årligen genomföra en indexuppräkning av Transaktionsavgiften baserat på förändringen i konsumentprisindex från juni föregående år till juni nuvarande år.
3.3 Bokadirekts betalning till Tjänsteutövaren
Bokadirekt ska veckovis, i efterskott, erlägga betalning till Tjänsteutövaren för utförda Uppdrag. Från detta belopp ska Bokadirekt räkna av Transaktionsavgiften hänförlig till Konsumentens betalning till Bokadirekt. Parterna kan emellertid separat avtala om att Bokadirekt ska erlägga betalning för utförda Uppdrag till Tjänsteutövaren mer regelbundet än veckovis. En Bekräftelse enligt punkten 2.3 (Bekräftelse avseende utfört Uppdrag) är en förutsättning för att Tjänsteutövaren ska vara berättigad betalning från Bokadirekt för utfört Uppdrag.
Bokadirekt förbehåller sig rätten att avräkna Tjänsteleverantörens abonnemangsavgift och andra belopp Tjänsteutövaren är skyldig att erlägga till Bokadirekt mot det belopp som Bokadirekt ska erlägga till Tjänsteutövaren enligt dessa Allmänna Villkor (kvittning). Om Tjänsteutövarens skuld skulle överstiga det belopp som Bokadirekt ska erlägga till Tjänsteutövaren, ska Tjänsteutövaren betala överstigande belopp till Bokadirekt inom 14 bankdagar från det att Tjänsteutövaren erhållit meddelande härom från Bokadirekt.
Om Konsumenten har rätt att ångra sitt köp enligt lag, ska Bokadirekt äga rätt att på motsvarande sätt frånträda Uppdraget.
3.4 Avbokning och "No-show"
Om en Konsument vill avboka ett Uppdrag måste detta göras till Bokadirekt senast 24 timmar innan bokad tid för Tjänsten eller sådan annan tidpunkt som gäller för den enskilda Tjänsten som anges i Affärssystemet vid bokningstillfället. Om en Konsument kontaktar Tjänsteutövaren för att avboka ett Uppdrag åtar sig Tjänsteutövaren att tillse att avbokningen sker i Affärssystemet, varvid sådan avbokning ska anses vara genomförd av Bokadirekt.
Bokadirekt har rätt att avboka Uppdraget senast 24 timmar innan bokad tid för Tjänsten eller i enlighet med sådan annan avbokningstidpunkt som framgår för den enskilda Tjänsten enligt Affärssystemet. Konsumentens avbokning och Bokadirekts avbokning sker simultant via Affärssystemet.
Tjänsteutövaren åtar sig att genom Affärssystemet omedelbart meddela Bokadirekt för det fall Konsumenten inte dyker upp på den bokade tiden.
Om Konsumenten inte infinner sig hos Tjänsteutövaren på den bokade tiden eller om Konsumenten avbokar Uppdraget för sent ska Bokadirekt debitera Konsumenten en ”no show”-avgift motsvarande den vid var tid gällande ”no show”-avgiften för den aktuella Tjänsten som angetts i Affärssystemet vid bokningstillfället. ”No show”-avgiften får högst motsvara avgiften för Uppdraget. Bokadirekt ska vid händelse härav erlägga betalning till Tjänsteutövaren för sådan icke-utförda Uppdrag på samma sätt som anges i punkten 3.3 (Bokadirekts betalning till Tjänsteutövaren) i dessa Allmänna Villkor. Eventuella kostnader hänförliga till att driva in en ”no show”-avgift kan avräknas det belopp som Tjänsteutövaren ska erhålla för den icke-utförda Tjänsten.
För det fall Bokadirekt, enligt svensk lag eller på grund av myndighetsbeslut, inte skulle vara berättigad att debitera Konsumenten en ”no show”-avgift enligt ovan ska Bokadirekt inte heller vara skyldig att erlägga sådan betalning till Tjänsteutövaren. För det fall en sådan utbetalning redan har utförts av Bokadirekt kan betalningen krävas åter alternativt kvittas mot framtida betalningar.
4. Reklamation
Tjänsteutövaren har fullt ansvar för Uppdraget och dess utförande. För det fall Konsumenten vänder sig till Bokadirekt och gör gällande att ett Uppdrag är felaktigt utfört har Bokadirekt rätt att hänvisa Konsumenten till Tjänsteutövaren. Tjänsteutövaren åtar sig att hantera reklamationer från Konsument i enlighet med Bokadirekts instruktioner. Om Tjänsteutövaren inte inom rimlig tid från Konsumentens reklamation avhjälpt felet eller på annat sätt kompenserat Konsumenten, och Konsumenten fortsatt gör gällande felet hos Bokadirekt, äger Bokadirekt rätt att rikta motsvarande anspråk mot Tjänsteutövaren. Detta kan göras genom innehållande av betalning som Bokadirekt ska erlägga för ett utfört Uppdrag eller genom avdrag från en sådan betalning eller genom kvittning mot en framtida betalning som Bokadirekt ska erlägga till
Tjänsteutövaren. Det åligger följaktligen Tjänsteutövaren att bevisa att eventuell reklamation av Konsument redan har blivit avhjälpt eller kompenserad av Tjänsteutövaren direkt till Konsumenten.
För det fall en Konsument i stället reklamerar ett Uppdrag som felaktigt utfört till Tjänsteutövaren ska Tjänsteutövaren utan dröjsmål informera Bokadirekt om detta genom Affärssystemet. Tjänsteutövaren kan, på egen bekostnad, erbjuda Konsumenten att avhjälpa felet eller kompensera Konsumenten på annat sätt. Detta innebär att Tjänsteutövaren och Konsumenten ingår ett nytt avtal om avhjälpande eller annan kompensation. Om så görs måste Tjänsteutövaren i direkt anslutning härtill informera Bokadirekt om detta genom Affärssystemet.
Om en Konsument reklamerar ett utfört Uppdrag har Tjänsteutövaren en informationsskyldighet gentemot Bokadirekt som innebär att Tjänsteutövaren måste bistå Bokadirekt med all information och underlag som Bokadirekt kräver i anledning av anspråket.
5. Tjänsteutövarens ansvar och åtaganden
5.1 Uppdragets utförande
Tjänsteutövaren åtar sig att utföra Uppdraget på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med tillämplig lag och den uppdragsbeskrivning som presenterats i Affärssystemet gällande aktuell Tjänst.
5.2 Ansvar för skador vid utförande av Uppdrag
Tjänsteutövaren är fullt ut ansvarig för Uppdraget och ska hålla Bokadirekt skadeslöst för samtliga anspråk till följd av skador, inklusive, men inte begränsat till, indirekta skador samt följdskador, som uppstår på grund av Tjänsteutövarens utförande av Uppdraget eller annan tjänst (inklusive men inte begränsat till tillägg eller ändringar av Uppdraget) denne tillhandahåller Konsumenten. Skadelöshetsåtagandet ska gälla även om Bokadirekt har informerats om risk för sådana skador. Tjänsteutövarens skadelöshetsåtagande gentemot Bokadirekt ska gälla oaktat om skadorna uppstår på Konsument eller tredje man och oaktat om Tjänsteutövaren kan anses ha agerat vårdslöst eller uppsåtligt.
5.3 Övrigt
Tjänsteutövaren ska följa alla tillämpliga lagar, förordningar eller andra bindande beslut från behöriga offentliga myndigheter.
6. Bokadirekts ansvar
Tjänsteutövarens rätt till skadestånd är alltid begränsad till ett belopp som motsvarar sammanlagd erlagd Transaktionsavgift under 12 månader närmast föregående tidpunkten för skadan. Denna begränsning gäller dock inte om Bokadirekt agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
Bokadirekt ansvarar inte i något fall för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada.
7. Avtalstid och uppsägning
Avtalet gäller tills vidare. Avtalsstart beräknas från det datum Tjänsteutövaren har bekräftat dessa Allmänna Villkor.
En förutsättning för Avtalet är att Tjänsteutövaren har ett abonnemang till Affärssystemet. Det innebär att detta Avtal upphör att gälla i samband med att Abonnemangsavtalet upphör att gälla.
Bokadirekt äger rätt att när som helst säga upp Avtalet med omedelbar verkan genom skriftligt meddelande till Tjänsteutövaren.
Tjänsteutövaren kan säga upp Avtalet med tre månaders uppsägningstid genom skriftligt meddelande till Bokadirekt. För det fall Tjänsteutövaren säger upp detta Avtal förbehåller sig Bokadirekt rätten att i samband därmed avsluta Tjänsteutövares abonnemang för Affärssystemet liksom eventuella andra tilläggstjänster som gäller för Tjänsteutövaren, i vilket fall Avtalet, Abonnemangsavtalet och eventuella tilläggsavtal ska upphöra samtidigt.
Vardera Part har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten har begått ett väsentligt avtalsbrott.
Vid uppsägning av Avtalet äger Tjänsteutövaren rätt att erhålla betalning för Tjänster som Konsumenten har beställt och betalat innan uppsägningen av Avtalet, förutsatt att Tjänsterna utförs enligt punkt 2 (Beställning och betalning av Tjänst) eller enligt vad som följer av punkten 3.4 (Avbokning och ”No-show”).
En uppsägning av Avtalet innebär inte att Abonnemangsavtalet och eventuella övriga tilläggsavtal sägs upp, om inte uppsägande Part meddelar att uppsägningen omfattar även sådana avtal.
8. Inaktivering och begränsning
Bokadirekt har rätt att med omedelbar verkan inaktivera eller på annat sätt begränsa Tjänsteutövarens tillgång till Tilläggstjänsten om
Misstanke finns enligt Bokadirekts bedömning att Tilläggstjänsten används i samband med brottslig verksamhet eller i övrigt i strid med gällande lagstiftning eller på annat sätt som kan orsaka skada för Bokadirekt eller annan,
Det finns skälig anledning att anta att Tjänsteutövaren inte kommer att fullgöra sina betalningsskyldigheter gentemot Bokadirekt, enligt detta Avtal, Abonnemangsavtalet eller annat avtal som Tjänsteutövaren har med Bokadirekt,
Det krävs för att skydda Tjänsteutövaren, konsument eller andra Bokadirekts legitima skäl, eller
Tjänsteutövaren inte fullföljer vad som åligger denne enligt Avtalet, eller annars agerar på ett sätt som enligt Bokadirekts bedömning riskerar att skada Bokadirekts anseende.
Om Bokadirekt beslutar att inaktivera eller på annat sätt begränsa Tjänsteutövarens tillgång till Tilläggstjänsten kommer Bokadirekt skriftligen underrätta Tjänsteutövaren om beslutet och skälen för beslutet. Tjänsteutövaren kan kontakta Bokadirekt i enlighet med punkt 10.7 (Kontakt) om denne önskar klargöra omständigheter som Bokadirekt hänvisat till i sitt beslut.
Tillgången till Tilläggstjänsten ska återupptas utan onödigt dröjsmål efter det att skälet för inaktiveringen eller begränsningen fullt ut har åtgärdats eller upphört.
Inaktivering eller annan begränsning enligt denna punkt 8 påverkar inte Tjänsteutövarens skyldigheter enligt detta Avtal, inklusive men inte begränsat till betalning av avgifter enligt punkten 3.2.
9. Ändring och överlåtelse av Avtalet
Bokadirekt förbehåller sig rätten att ändra Avtalet, inklusive Transaktionsavgiften.
Bokadirekt kommer skriftligen meddela Tjänsteutövaren om ändringar i avtalsvillkoren minst 15 dagar före det att justeringarna träder i kraft (”Varselperioden”). Varselperioden gäller dock inte om Bokadirekt måste ändra Avtalet på grund av skyldighet enligt lag eller annan författning, eller för att hantera en oförutsedd och överhängande fara i syfte att skydda Bokadirekt, Konsumenter eller Tjänsteutövare mot bedrägeri, sabotageprogram, skräppost, dataintrång eller andra it-säkerhetsrisker. I sådana fall får Bokadirekt tillämpa ändringarna omgående, men kommer skriftligen underrätta Tjänsteutövaren om ändringarna och skälen till beslutet att tillämpa ändringarna omgående.
Tjänsteutövaren kan avsäga sig rätten till Varselperioden genom att underrätta Bokadirekt om att denne accepterar ändringarna eller på annat sätt tydligt bekräfta sitt godkännande.
Om Tjänsteutövaren inte håller med om ändringarna kan Tjänsteutövaren säga upp Avtalet innan utgången av Varselperioden genom skriftligt meddelande till Bokadirekt. En sådan uppsägning får verkan 15 dagar från det att Tjänsteutövaren underrättats om ändringarna, om inte Bokadirekt och Kunden kommer överens om annat.
Om Tjänsteutövaren inte säger upp Avtalet innan dess att justeringarna träder i kraft, ska Tjänsteutövaren anses ha accepterat ändringarna. i Avtalet. Om Tjänsteutövaren inte håller med om ändringarna är Tjänsteutövaren också välkommen att kontakta Bokadirekt för att diskutera en eventuell överenskommelse.
Bokadirekt inför inte ändringar retroaktivt, förutom om de retroaktiva ändringarna är till fördel för Tjänsteutövaren eller om det krävs enligt lag eller annan författning.
10. Övrigt
10.1 Personuppgifter
Vardera Part är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som Parten genomför med anledning av Avtalet. Respektive Part ska säkerställa att behandlingen sker i enlighet med tillämplig dataskyddsslagstiftning.
Med avseende på sådan behandling av personuppgifter som Bokadirekt utför inom ramen för Affärssystemet, görs detta i egenskap av personuppgiftsbiträde och regleras genom Abonnemangsavtalet som ingåtts mellan Parterna och det personuppgiftsbiträdesavtal som hänvisas till i Abonnemangsavtalet.
10.2 Överlåtelse av fordran på Konsument
Bokadirekt ska ha rätt att till Tjänsteutövaren överlåta sin fordran (på Konsument) hänförlig till sådan Tjänsteutövare. För det fall Bokadirekt önskar nyttja denna rättighet, åligger det Tjänsteutövaren att själv hantera sådan fordran gentemot Konsument.
10.3 Sekretess
Tjänsteutövaren får inte avslöja konfidentiell information för utomstående eller nyttja konfidentiell information på annat sätt än för att använda Tilläggstjänsten enligt detta Avtal. Med ”konfidentiell information” menas all information och kunskap om Bokadirekt och dess tjänster som Tjänsteutövaren får kännedom om. Detta gäller oavsett om informationen lämnats muntligt, skriftligt, eller elektroniskt. Som konfidentiell information anses dock inte information som är allmänt känd (utan brott mot Avtalet eller annat sekretessåtagande). Tjänsteutövaren ansvarar för att dess anställda informeras om och iakttar sekretessåtagandet enligt denna punkt 10.3.
Sekretessåtagandet gäller även sedan Avtalet upphört, vare sig det skett i form av uppsägning, hävning eller på annat sätt. Åtagandet gäller i sådana fall för en tid av fem år efter att Avtalet upphört. Om Tjänsteutövaren erhållit information som är att betrakta som företagshemlighet enligt lagen (2018:558) om företagshemligheter, ska Tjänsteutövarens åtagande enligt denna punkt 10.3 gälla obegränsat i tiden såvitt gäller sådan information.
Sekretessåtagandet gäller dock inte i den mån Tjänsteutövaren enligt lag eller domstolsbeslut är skyldig att överlämna informationen.
Vid brott mot sekretessåtagandet ska Tjänsteutövaren betala ett vite motsvarande två gånger det vid avtalsbrottet gällande prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) kronor för vart och ett av avtalsbrotten. Om den verkliga skadan överstiger sådant belopp har Bokadirekt rätt att i stället för vite begära ett skadestånd som motsvarar den verkliga skadan.
10.4 Överlåtelse av Avtalet
Bokadirekt äger rätt att överlåta detta Avtal, i delar eller helhet, när som helst, med eller utan förvarning. Tjänsteutövaren äger inte rätt att överlåta Avtalet till någon annan part utan Bokadirekts skriftliga medgivande.
10.5 Bestämmelses ogiltighet
Skulle någon bestämmelse i Avtalet eller del därav visa sig vara ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
10.6 Force Majeure
Parterna är överens om att i det fall Part är helt eller delvis förhindrad att fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet och detta beror på omständighet som ligger utanför Parts omedelbara kontroll och som part skäligen inte kunde ha känt till eller förutsett vid Avtalets ingående, skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från vite och andra påföljder. Med detta avses myndighetsingripande, krig, naturkatastrof och andra liknande händelser. Om Part önskar åberopa en förhindrande omständighet i enlighet med ovan, ska denna Part så snart möjligt meddela den andra Parten när det finns risk att en förpliktelse under Avtalet inte kan infrias eller blir fördröjd. Underlåtelse att lämna sådant meddelande i tid medför skyldighet att ersätta den andra Parten för den skada eller förlust som hade kunnat undvikas om meddelande lämnats i tid. Om parts fullgörande till väsentlig del förhindras för längre tid än tre månader på grund av ovan angivna omständigheter äger Part, utan ersättningsskyldighet, skriftligen frånträda Avtalet.
10.7 Kontakt
Om Tjänsteutövaren har klagomål gällande Tilläggstjänsten eller i övrigt önskar komma i kontakt med Bokadirekt, kan Tjänsteutövaren kontakta Bokadirekt genom att chat eller eller e-post kontakt@bokadirekt.se
11. Tillämplig lag och tvistlösning
Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.
Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av SCC Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, Sverige. Språket för förfarandet ska vara svenska.
Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning av förfarandet. Information som omfattas av sekretess får inte i någon form vidarebefordras till tredje person utan den andra Partens skriftliga samtycke. Part ska emellertid inte vara förhindrad att vidarebefordra sådan information för att på bästa sätt tillvarata sin rätt mot den andra Parten med anledning av tvisten eller om Part enligt författning, föreskrift, myndighetsbeslut, börskontrakt eller motsvarande är skyldig att lämna sådan information.
Om detta Avtal, eller del därav, överlåts till en tredje person ska sådan tredje person automatiskt vara bunden av denna skiljeklausul.